Kong Frederik IX's bro

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.
Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor.
Om broen
Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.
Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.
Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog. Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej.
Den nye bro:
- bliver bygget parallelt med den eksisterende bro.
- får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe.
- er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
- bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.
Kom til 'Åben byggeplads' 20. september
Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.

22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.

De mere end 100 broer, der skal bygges om
Vi bygger broer og renoverer de gamle. Se hvilke her, og bliv klogere på Banedanmarks arbejde med broerne i Danmark.

Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter
Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg
I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.

Kom med på byggepladsen
Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.
120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern
På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.

Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil
Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.

Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune
Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.

Vordingborg-Nykøbing F
Banedanmark forbereder banen på Falster til fremtidens el-tog. Anlægsperiode august 2021 – juli 2022.

Fuldt tryk på Ringsted-Femern Banen 2023
I år går Banedanmark i gang med endnu flere arbejder på Lolland. Den 25. januar og 1. februar holdes der infomøder. Læs hvor.

Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa
Banedanmark skal i gang med anden og sidste fase af arbejdet på Ringsted-Femern-banen

Natarbejde mellem Ringsted og Næstved samt på Falster
I februar 2022 justerer Banedanmark sporene mellem Ringsted og Næstved samt på Falster.

Spor
To spor hele vejen til Tyskland

Sporjustering om natten
Aften- og natarbejde i Nykøbing F mellem den 6. og 11. december 2021.

Natarbejde i Vordingborg
Rammemaskine rammer Vordingborg i november 2021 som forberedelse til en grøn og klimavenlig jernbane.
Slutspurt på den nye Sydbane
Frem mod december 2021 afslutter Banedanmark to store projekter på Sydbanen, der gør banen klar til fremtiden.

Ny station i Nørre Alslev indvies officielt
Nørre Alslev Station er blevet opgraderet, og mandag d. 20. september indvies stationen.

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

Aktiviteter langs sporet på Lolland
Banedanmark rydder bevoksning langs banen fra Nykøbing F til syd for Holeby i perioden
september 2021 - april 2022.

Strikkeklub og minister markerer åbning af Glumsø Station
Transportministeren kommer til Glumsø for at markere åbningen af byens nye station én gang for alle.

Gangbro løftet på plads
Banedanmark løfter 19 tons gangbro på plads på Nørre Alslev Station.
Følg broløftet fra A til Z.
Opgradering af Næstved Station færdiggøres i sensommeren
Banedanmark forventer at afslutte opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster sidst på året som planlagt. Opgraderingen betyder blandt andet, at der kan indsættes klimavenlige el-tog på hele strækningen mellem København og Næstved senere på året.
Opgradering af Ringsted-Femern banen fortsætter i 2021
Banedanmark afslutter første fase af opgraderingen af Ringsted Femern banen - dvs. strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster - senere i år. Forinden venter dog flere store sporarbejder, der fortsætter hen over sommeren og efteråret.

Sporarbejde på Sydbanen i påsken
Banedanmark vil hen over påsken opgradere jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster.

Om projektet
Læs mere om Ringsted-Femern Banen

Overordnet tidsplan

Ny station i Nørre Alslev
I forbindelse med anlægget af banen fra Ringsted til Femern bygger Banedanmark Nr. Alslev Station om

Natur og miljø

Nu bliver jernbanen elektrisk
Banedanmark sætter natten mellem søndag den 21. og mandag den 22. marts strøm til den nyelektrificerede bane mellem Ringsted og Vordingborg.

Opstart på aktiviteter ved Nagelsti
Nu begynder anlægsaktiviteterne i Nagelsti ved Engmosen på Lolland at blive synlige
Tunnel, baner og broer løfter Sydsjælland og Lolland-Falster
Byggeriet af Femern-tunnelen har også sat gang i en kæmpe opgradering af trafikforbindelserne på Sydsjælland og Lolland-Falster. TV2/Øst følger de mange projekter i en ny programserie.
Nyrenoveret station klar til Glumsø-borgere
Med en nyistandsat station kan passagererne nu igen stige på toget i Glumsø. Samtidig er banen gjort klar til hurtigere og miljøvenlige el-tog til de større byer.

Glumsø Station
Banedanmark har i 2020 flyttet og opgraderet Glumsø Station. Den er klar den 30. november 2020.

Den nye Glumsø Station er snart færdig
Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved går nu ind i sin afsluttende fase, og den nye Glumsø er snart klar til at åbne. Det betyder også, at der igen kan køre tog på strækningen med udgangen af november.

Broer renoveres mellem Nykøbing F og Rødby Færge
Sporret er spærret fra den 17. juli, mens vi renoverer to broer mellem Nykøbing F og Rødby.
Tonstunge broelementer løftet på plads ved Glumsø
Mandskabet stod klar, og med assistance fra en kæmpe kran og en mindre hjælpekran blev 43 store betonelementer løftet på plads med millimeterpræcision.

Næstvedvej i Vordingborg får ny belægning
Broen, der fører Næstvedvej over banen i Vordingborg, blev bygget op sidste år og får nu den endelige belægning

Ombygning af bro nord for Næstved
I ugen før påske begynder vi at arbejde på broen over Herlufsholms Allé. De bløde trafikanter kan fortsat komme under banen

Banedanmark bygger ny station i Glumsø
Togpassagerer og naboer kan se frem til en fornyet udgave af Glumsø Station, når stationen i løbet af efteråret vil stå klar efter mange måneders ombygning.

Intensivt arbejde i Glumsø
En stor del af det arbejde, der skal foregå under spærringen mellem Ringsted og Næstved, finder sted i Glumsø på Sjælland.

Vi arbejder intensivt mellem Ringsted og Næstved
Banedanmarks arbejder med at gøre banen mellem Ringsted og Rødby klar til den kommende Femern-forbindelse og tager i år endnu et kæmpe skridt mellem Ringsted og Næstved.

Sporarbejde mellem Ringsted og Næstved fra udgangen af marts
Lørdag den 28. marts sætter Banedanmark gang i sporarbejdet imellem Næstved og Ringsted, som betyder, at togstrækningen vil være spærret i otte måneder frem til udgangen af november.

Kom og hør om vores arbejde i 2020
Vi fortsætter med offentlige møder om det kommende store arbejde på Ringsted-Femern Banen.

Vi lægger spor på Falster
Så er vi i gang med at lægge det nye dobbeltspor på Falster

Offentlige møder i Glumsø og Nykøbing F
Banedanmark inviterer borgere og pendlere til at høre om året sporspærring mellem Ringsted og Næstved.

Forarbejde til elektrificering starter op på Falster
Så er turen kommet til strækningen mellem Orehoved og Nykøbing F, hvor vi nu begynder at gøre klar til elektrificering.

Natarbejde mellem Næstved og Vordingborg langs banen
Vores store gule spormaskine presser de nye skærver på plads i sporet.

Østre Ringvej er gjort klar til fremtidens jernbane
Banedanmark indvier i samarbejde med Næstved Kommune den nye bro på Østre Ringvej i Næstved efter fem måneders ombygning. Det sker på fredag den 20. september.

Togene kører igen mellem Orehoved og Vordingborg
Passagererne kan igen tage toget mellem Vordingborg og Orehoved, efter at Banedanmark har arbejdet intensivt de seneste fem måneder med at gøre banen klar til fremtiden.

Et spor på Brovejen i Vordingborg
15. september indsnævrer vi Brovejen til én vejbane

Viadukten på Orevej
I den kommende periode arbejder vi intensivt på at gøre Orevej færdig til åbning for trafik sidst i oktober.

Elektrificeringen fortsætter
Nu fortsætter vi med elektrificering mellem Næstved og Vordingborg

Togene kører igen mellem Vordingborg og Næstved
Onsdag kører togene igen mellem Vordingborg og Næstved efter fem måneders omfattende fornyelse af strækningen. Dermed er banen et stort skridt videre mod fremtidens jernbane, der sikrer hurtigere og mere miljøvenlige tog til regionen

Vordingborg-Næstved åbner onsdag morgen
Passagererne må desværre væbne sig med yderligere tålmodighed, mens Banedanmark arbejder på højtryk med at gøre banen klar mellem Næstved og Vordingborg. Forlængelsen skyldes hensynet til jernbanesikkerheden

Åbningen af Vordingborg-Næstved udskudt med et døgn
Passagererne må væbne sig med lidt mere tålmodighed, inden de kan tage den genåbnede bane i brug. Banedanmark er klar med kaffe mandag morgen.

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane
Transportminister Benny Engelbrecht er lørdag i Vordingborg for at markere genåbningen af strækningen Næstved-Vordingborg og sige tak for tålmodigheden til passagererne efter et halvt år med omfattende fornyelse og opgradering af banen

Vi støber bro i Næstved
I næste uge begynder vi at støbe den Nye bro på Østre Ringvej.

Spor- og skinnearbejde Næstved-Vordingborg

Broen ved Dalkærvej indvies med taler og rød snor
En ny og højere bro på Dalkærvej i Klarskov nord for Vordingborg skal indvies, så broen er klar til fremtidens el-tog.
Vi river broen på Hasbjergvej ned
De kommende måneder skal trafik over banen I Sværdborg køre over Klarskov

Omlæsning af sten ved Masnedsundbroen
Fra midt i juni begynder der at ankomme en række skibe fra Norge, cirka 10 skibe i alt

Vi løfter gangbro ind på Lundby Station
Stor kran I arbejde I Lundby lørdag den 25.5.

Østre Ringvej gøres klar til fremtidens el-tog
Broen på Østre Ringvej gøres klar til udbygningen af Ringsted-Femern Banen

Banedanmark forbedrer og fremtidssikrer banen mellem Ringsted og Nykøbing F
Banedanmark går i aften i gang med en historisk, stor fornyelse og ombygning af banen på Sydsjælland og Falster

Arbejde og tung trafik ved Ring og Remkolde
Store mængder jord og andre materialer bliver kørt væk over de kommende måneder
Betonfundamenter til kørestrøm bankes i jorden ved Næstved
Cirka 300 betonfundamenter skal i jorden i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen.

Arbejde i Lundby
Vi gør klar til arbejdet hen over sommeren i Lundby

Arbejde i Vordingborg
Flere arbejder starter op I Vordingborg

Sporarbejde og togbusser på Ringsted-Femern Banen

Travle tider på de sjællandske spor
Banedanmark er i gang med at forny og udvikle jernbanen på Sjælland i historisk stor stil. Fordelene venter lige om hjørnet, men der kommer en tid med udfordringer for passagererne.

Få dateret dine gamle fund på Vordingborg Bibliotek
Femern A/S, Vejdirektoratet og Banedanmark er gået sammen om at åbne en ny udstilling på Vordingborg Bibliotek

Forberedende arbejder nord for Vordingborg
Nu begynder de forberedende arbejder til sporarbejde nord for Vordingborg

Elektrificering på Næstved Station
Vi begynder elektrificeringen af Ringsted-Femern Banen på Næstved Station

Ny viadukt i Vordingborg
Ny viadukt i Vordingborg giver trafikale omlægninger

Omkørsel for trafikken på Gåbense Strandvej
en eksisterende jernbanebro over Gåbense Strandvej bredere, så den kan bære tre spor mod de to, der er i dag.

Arbejde ved Brovejen i Vordingborg
I den kommende periode etableres et nyt stistykke langs Brovejen til bløde trafikanter
Åben Udgravning ved Hammer
Kom og se den arkæologiske udgravning onsdag den 28. november.

Tinghøjvej ved Vordingborg lukker midlertidigt
Et stykke af Tinghøjvej lukker frem tiljanuar 2019

Arbejde ved Næstved Station
Flere forskellige arbejder starter nu op på Næstved Station

Rampen i Næstved åbner med fest
Fredag den 9. november fejrer vi, at Rampen I Næstved igen åbner.

Banedanmark forbereder banen til elektrificering
Banedanmark skal over to weekender i oktober rive flere broer ned mellem Næstved og Nykøbing F. som forberedelse til den kommende elektrificering af banen, hvilket betyder, at der indsættes busser under arbejdet

Fundamenter til støjskærm syd for Næstved
I weekenden 5.-8. oktober etablerer vi fundamenter til støjskærm syd for Næstved Station.

Vi gør klar til støjskærm nord for Næstved Station
For at give plads til støjskærm og kommende elektrificering fjerner vi bevoksning i et bælte langs sporene nord for Næstved Station.

Broen på Englebjergvej lukkes
Den eksisterende bro på Englebjergvej uden for Næstved rives ned.

Tung trafik med jordkørsel i Sværdborg
Transport af store mængder jord til broen på Hasbjergvej i Sværdborg.

Midlertidig lukning af Orevej

Bro i Lundby indvies med taler og løb
Banedanmark har færdiggjort arbejdet med at bygge den nye bro over jernbanen på Kaj Lykkes vej i Lundby lidt nord for Vordingborg for at gøre plads til kørestrømsanlæg, når strækningen bliver elektrificeret i 2023

Broen på Dalkærvej syd for Lundby rives ned
For at gøre plads til det nye kørestrømsanlæg i forbindelse med elektrificeringen af banen, skal den eksisterende bro rives ned og erstattes af en højere bro

Se Ringsted-Femern Banen fra luften
Luftfotos fra august 2018

Lukning af Sct. Clemensvej
Sct. Clemensvej nord for Vordingborg spærres i forbindelse med broarbejde

Banedanmark fjerner bevoksning i Næstved
Banedanmark gør klar til støjskærme og elektrificering ved Næstved

Banedanmark river broer ned som forberedelse til elektrificering
Fra fredag den 31. august til og med søndag den 2. september river Banedanmark flere broer ned mellem Næstved og Nykøbing Falster som forberedelse til den kommende elektrificering af banen