120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern
Ringsted-Femern banens nye 30 km lange dobbeltsporede jernbane på Lolland får et helt nyt baneanlæg. Materialerne til underballasten er dog ikke nye. Her genanvendes nemlig 120.000 m3 knuste skærver fra det gamle anlæg. Det sparer både ressourcer, penge og C02.
Ringsted-Femern Banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter, og er en vigtig brik i elektrificeringen af den danske jernbane. Den elektriske jernbane er i sig selv et stort skridt på vejen mod reduktion af CO2. Men for at bidrage yderligere til en samlet reduktion, har Banedanmark en målsætning om at reducere udledning ifm. anlæg, drift og vedligehold. Her er genanvendelse af materialer et vigtigt greb.
Godt for klimaet – og naboerne
Til den 30 km lange dobbeltsporede jernbane på Lolland genanvender vi 120.000m3 skærver, som er hentet på det gamle banelegeme. Først bliver de sigtet og knust på syv centrale pladser og herefter kørt ud til genanvendelse på dumpere. Udover gevinsten ved genanvendelse, betyder det også langt mindre lastbiltrafik på de omkringliggende veje.
”Alternativt ville vi have hentet nye materialer fra Norge og samtidig være nødt til at transportere de 120.000 m3 skærver til behandling og knusning i Rødby. Ved at knuse, sortere og genanvende så tæt på den nye bane, har vi sparet rigtig mange kilometer i lastbil. Det er både godt for naboerne og miljøet omkring anlægget”, siger Jens Aalund, Projektchef i Banedanmark.
Stort fokus på genanvendelse
Banedanmark har et stort fokus på håndteringen af affald. I dag genanvendes langt størstedelen af de affaldsmaterialer, der bliver til overs ifm. renoverings- og anlægsprojekter.
”I Banedanmark søger vi hele tiden løsninger, hvor vi kan bygge og løse vores kerneopgave mere bæredygtigt. Her spiller genanvendelse en stor rolle, og det er god fornemmelse, når vi de enkelte projekter kan finde veje til at genanvende den del af affaldet, der kan bruges i produktionen på ny og få fornyet værdi – og dermed både reducerer C02-udledningen og sparer tid og penge”, siger Peter Jonasson, anlægsdirektør i Banedanmark.
I Banedanmark genanvendes mindst 99 procent af affaldet. De største affaldsfraktioner stammer fra baneprojekter og vedligehold af jernbanen og består af skinner, skærver, skærveknus, jord og grus.
Fakta om Ringsted-Femern Banen:
- Ringsted-Femern Banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.
- Når Femern-banen står klar, vil det være muligt at køre med klimavenlige eltog mellem København-Hamburg på ca. 2 timer og 30 minutter.
- I årene frem mod åbningen opgraderer og moderniserer Banedanmark den ca. 115 km lange strækning mellem Ringsted og Holeby, så pendlere og passagerer får en moderne jernbane med hurtigere og klimavenlige tog.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.
Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags opstod der en fejl i signalsystemet i Jylland, som påvirkede trafikken. Leverandøren har udbedret fejlen og er nu i gang med at analysere den bagvedliggende årsag. Der ikke noget, som tyder på eksternt påvirkning af systemet.