Arbejdsmiljø

I Banedanmark tager vi vores arbejdsmiljøansvar alvorligt. Vi har et vigtigt ansvar for arbejdsmiljøet både som arbejdsgiver, som bygherre og som projekterende.
Vi tænker arbejdsmiljø og forebyggelse fra den allerførste planlægning og projektering – over udførelsen – til efterfølgende drift og vedligehold. Det gør vi, fordi det er centralt for os, at der for vores egne medarbejdere og i vores projekter er et sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt arbejdsmiljø.
Medarbejderne er vores vigtigste ressource. Vi vil være en attraktiv og udviklende arbejdsplads, hvor et sikkert og sundt arbejdsmiljø er med til at fastholde og udvikle medarbejderne. Et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø skaber tilfredse og engagerede ledere og medarbejdere til gavn for både Banedanmark og vores kunder.
Det er vigtigt for os at have et arbejdsmiljø uden vold, trusler, mobning eller chikane og med respekt for forskelligheder. Desuden forebygger vi ulykker og nedslidning. Alle arbejdsulykker har baggrund i årsager, der kan forklares og forebygges. Derfor gør vi meget ud af at opgøre og analysere de arbejdsulykker, der sker, samt implementere forebyggende tiltag og følge op på tiltagenes effekt.
Vi fastholder fokus på arbejdsmiljøet. Blandt andet holder vi hvert år en Arbejdsmiljødag i Banedanmark, hvor hele organisationen sætter et særligt fokus på arbejdsmiljø.
Nyttige links
- Hvad kendetegner vores samarbejde med vores leverandører?
-
Vi samarbejder med vores leverandører om at sikre et godt arbejdsmiljø. Samarbejdet med vores leverandører er præget af dialog, tillid og gensidig respekt. Samtidig stiller vi høje krav til vores leverandører og følger op på, at kravene efterleves.
- Hvilke krav og forventninger har vi til vores leverandører?
-
Vi stiller store krav til vores leverandører, fordi det er vigtigt, at vi alle bidrager til at skabe et godt og sikkert arbejdsmiljø på byggepladserne og alle andre arbejdspladser.
Vi forventer derfor af vores leverandører, at de bidrager til at skabe sikre og sunde arbejdspladser med fokus på at forebygge nedslidning og ulykker.
Vi forventer også, at alle, der arbejder for Banedanmark, registrerer og rapporterer fejl, mangler, ulykker og nærvedhændelser. Årsager skal analyseres, og der skal hurtigt foretages det nødvendige for at forebygge gentagelser.
Vi gennemfører tilsyn og audits på vores arbejds- og byggepladser for at understøtte og følge op på, at vores leverandører sikrer et godt arbejdsmiljø og forebygger ulykker.
- Hvordan forventer vi, at vores leverandører samarbejder med Arbejdstilsynet?
-
Banedanmark betragter Arbejdstilsynet som en samarbejdspartner, der bidrager til vores kontinuerlige arbejde med at sikre et godt arbejdsmiljø på vores byggepladser og arbejdspladser. Vi behandler påbud fra Arbejdstilsynet sagligt og seriøst og gør en stor indsats for at forebygge gentagelser.
Som leverandør til Banedanmark forventer vi, at du også betragter Arbejdstilsynet som en samarbejdspartner. Samtidig er Arbejdstilsynet en myndighed, som har ret til at få adgang til vores byggepladser. Hvis du får påbud fra Arbejdstilsynet, forventer vi, at du behandler påbud sagligt og seriøst og forebygger gentagelser.
- Hvilke krav stiller vi til reflekstøj og personlige værnemdler?
-
Hvilke krav stiller vi til reflekstøj og personlige værnemidler?
Banedanmark har to instrukser for arbejde og færden på henholdsvis byggepladser-anlægspladser og i eller ved sporet, der ikke er en byggeplads.
Ved arbejde eller færden på Banedanmarks bygge-anlægspladser*
Reglerne for reflekstøj og personlige værnemidler fremgår af en skriftlig instruks og to plakater til ophængning.
Begge dele kan findes og downloades her:
- Instruks om reflekstøj på byggeplads
- plakat med info om reflekstøj (kvinde)
- plakat med info om reflekstøj (mand)
Reglerne gælder for alle der arbejder eller færdes på Banedanmarks bygge-anlægspladser, herunder også projekter og vedligeholdelsesopgaver med bygge-anlægsaktiviteter.
Retningslinjerne gælder for alle eksterne entreprenører, rådgivere, leverandører, selvstændige samt Banedanmarks medarbejdere.
*Kravene til reflekstøj, sikkerhedsfodtøj og personlige værnemidler træder endeligt i kraft pr. 1. januar 2026 for alle, der befinder sig på Banedanmarks bygge- og anlægspladser.
Ved arbejde eller færden i eller ved sporet (ikke bygge-anlægspladser)
Instruksen for reflekstøj og visse personlige værnemidler kan findes og downloades her:
- Instruks for reflekstøj i sporet
Reglerne gælder for færden og arbejde i og ved sporet fx ved vedligeholdelsesopgaver (uden bygge-anlæg), service, tjenesteydelser o.lign. Reglerne gælder for alle Banedanmarks ansatte samt eksterne der udfører arbejde på kontrakt med Banedanmark.
- Hvordan varetager vi bygherreansvaret for arbejdsmiljøet i projektforløb?
-
Vi vil sikre en struktureret og effektiv arbejdsmiljøværdikæde, fra den allerførste planlægning og projektering, over udførelsen og til efterfølgende drift og vedligehold. Vores projekter skal kunne bygges og anlægges fuldt forsvarligt, og drift og vedligehold af vores bygninger og anlæg skal kunne udføres fuldt forsvarligt.
I et projektforløb har vi fokus på organisering af arbejdsmiljøet, håndtering af risici og overdragelse ved faseskift.
Når vi sikrer:
• Organisering af arbejdsmiljøet: Udpeger vi en arbejdsmiljøkoordinator, udarbejder, godkender og gennemfører et arbejdsmiljøprogram og fører tilsyn med arbejdsmiljøet
• Håndtering af risici: Er det både i forbindelse med analyse og projektering og i forbindelse med udførelsesfasen. Dermed lever vi op til lovkrav om bygherrens pligter samt vores egne krav
• Overdragelse ved faseskift: Skaber vi kontinuitet; både når projektet får ny arbejdsmiljøkoordinator, og når projektet overdrages til drift.Vi har udarbejdet følgende dokumenter, som skal anvendes på projekter, der er udbudt efter juni 2016:
• Plan for Sikkerhed og Sundhed for små og mellemstore byggepladser
• Plan for Sikkerhed og Sundhed for store byggepladser
• Arbejdsmiljølog - Hvad er vores arbejdsmiljøpolitik?
-
Vil du vide mere om vores tilgang til og arbejde med arbejdsmiljø, kan du læse vores arbejdsmiljøpolitik på dansk.
- Arbejdsmiljø kontraktbilag
- Paradigmer til arbejdsmiljøkoordinering
-
Links:
- Koncept for arbejdsmiljølog
- Lovpligtig arbejdsmiljø: Opstartsmøde udførelsen
- Overdragelsen fra AMK B - AMK B
- Overdragelsen fra AMK P - AMK B
- Overdragelsen fra AMK P - AMK P
- Proces for bygherrens arbejdsmiljøforpligtigelser
- Plan for Sikkerhed og Sundhed for store byggepladser - revision 25022022
- PSS små og mellemstore byggepladser - Word
- Referat af opstartsmøde Arbejdsmiljøkoordinering under projekteringen
- Referat for opstartsmøde Arbejdsmiljøkoordinering under udførelsen
- Sikkerhedsmødereferat
- Skema til sikkerhedsrundering
- Statusrapport Møde m bygherren AMK B
- Statusrapport Møde m bygherren AMK P