Slutspurt på den nye Sydbane
Frem mod december afslutter Banedanmark to store projekter på Sydbanen, der gør banen klar til den kommende Femern-forbindelse, og forbedrer togtrafikken på Sydsjælland og Falster. Samtidig begynder arbejdet med at opgradere jernbanen mellem Nykøbing Falster og Rødby.
Banedanmark er i disse år i gang med at bygge en helt ny jernbane mellem Ringsted og Femernbælt. Den cirka 120 km lange strækning bliver en vigtig del af en helt ny transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029. Den nye jernbane giver mulighed for flere og hurtigere tog og giver samtidig pendlere og passagerer på Sydsjælland og Lolland-Falster nye og klimavenlige el-tog.
I de seneste måneder er der blevet arbejdet intensivt på Sydbanen. Projektdirektør Klaus S. Jørgensen siger:
”I løbet af sommeren har vi gennemført de sidste længerevarende sporarbejder på første fase af den nye bane mellem Ringsted og Nykøbing Falster. Banedanmark har bl.a. udbygget banen med et nyt dobbeltspor på Falster, installeret helt nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster og bygget en ny Nørre Alslev Station. Arbejderne er gået efter planen, og vi forventer derfor fortsat, at den nye Sydbane er klar til passagererne i midten af december som planlagt. ”
I de kommende måneder skal Banedanmark teste og ibrugtage forbedringerne på den nye Sydbane:
”I slutningen af året tages et nyt dobbeltspor mellem Orehoved og Nykøbing Falster i brug sammen med det nye digitale signalsystem, hvilket vil give større kapacitet og hurtigere tog på strækningen til gavn for togpassagererne,” siger Klaus S. Jørgensen.
- Fra d. 13. november til og med d. 5. december 2021 kører der ikke tog mellem Næstved og Nykøbing Falster St.
- Fra d. 6. december til og med 11. december 2021 kører der igen tog på Sydbanen, men passagerer skal skifte tog på Næstved St.
- Fra køreplansskiftet d. 12. december 2021 kører der igen tog mellem København og Nykøbing Falster St.
DSB indsætter togbusser i den periode, hvor der ikke kan køre tog. Togpassagerer kan desuden planlægge rejsen på Rejseplanen.
Arbejdet fortsætter på Rødbybanen
Mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge kører der togbusser til og med d. 11. december 2021 på grund af arbejdet mellem Nykøbing Falster og Nagelsti.
Som en del af den politiske aftale om 'Infrastrukturplan 2035' blev det besluttet at fremrykke starttidspunktet for anden fase af Ringsted-Femern Banen mellem Nykøbing Falster og Holeby på det sydlige Lolland til 2022. Arbejdet på strækningen går derfor i gang til vinter i forlængelse af afslutningen af sporarbejdet mellem Ringsted og Nykøbing F i december 2021.
Over de kommende år skal Banedanmark opgradere banen mellem Nykøbing Falster og Holeby på Lolland, hvor der skal anlægges et helt nyt dobbeltspor, elektrificeres og udrulles nyt digitalt signalsystem. Derudover skal der bygges en helt ny station ved Holeby.
Anlægsarbejdet indebærer, at togtrafikken på strækningen først bliver genoptaget, når anlægsarbejdet er afsluttet frem mod åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Femern Bælt-forbindelsen forventes aktuelt at åbne medio 2029.
Kontakt: For yderligere informationer kontakt Banedanmark Presse på tlf. 82341313 eller mail presse@bane.dk.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.

Underjordiske kabler skal sikre strøm til eltog nord for Limfjorden
Banedanmark fører et 450 meter langt rør under Limfjorden og trækker kabler for at forsyne det fremtidige kørestrømsanlæg nordpå.

Travl sjællandsk jernbanestrækning fornyes
I 2025-2026 fornyer Banedanmark strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde, så den travle strækning kommer i god form.