Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg

Efter at køreplanen for 2024 trådte i kraft kan DSB nu benytte deres nye elektriske Vectron-lokomotiver på strækningen. Og det er en god nyhed for klimaet:
”Det er en god dag for den grønne omstilling. Når vi elektrificerer en strækning, betyder det, at der kører færre dieseltog, og vi udleder mindre CO2. For os i Banedanmark er det endnu en milepæl i arbejdet med at elektrificere store dele af den danske jernbane, så vi kan erstatte dieseltog med klimavenlige eltog. Det er en kompleks men også enormt spændende opgave,” siger programdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard.
I første omgang er det kun enkelte morgenafgange, der betjenes af ellokomotiver. Tog, der skal videre mod Nykøbing Falster, kan endnu ikke køre på el, da Storstrømsbroen endnu ikke er elektrificeret.
Det er dog et vigtigt skridt, at de første eltog nu ruller ud på strækningen.
"DSB investerer i øjeblikket i en helt ny flåde af elektriske lokomotiver og tog som erstatning for det ældre dieselmateriel. Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er et lille, men vigtigt skridt på vejen mod at kunne tilbyde vores kunder en endnu mere grøn og bæredygtig transportform flere gange dagligt, når de rejser med DSB," siger direktør i drift hos DSB, Per Schrøder.
Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029. Næste del af strækningen, som skal elektrificeres, er fra Vordingborg til Nykøbing Falster, som forventes klar i 2027, efter åbningen af en ny Storstrømsbro.
Læs mere om elektrificeringen af den danske jernbane
Fakta
- Ringsted Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.
- Opgraderingen af den 115 kilometer lange strækning fra Ringsted til Holeby finansieres af EU og A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt Holding A/S
- Banedanmark elektrificerer i disse år store dele af det danske jernbanenet. I dag er omkring 2500 kilometer af Banedanmarks strækninger elektrificeret.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.