Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro

Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor. 

Den nye broklap er på vej med båd og broelementerne ligger klar til at blive lagt på plads på bropillerne, der venter ude i Guldborg Sund. Udvidelsen af Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster når snart en stor milepæl og derfor havde Banedanmark og entreprenøren MT Højgaard inviteret indenfor på byggepladsen lørdag d. 20. september 2025. 

Her kunne gæsterne høre mere om projektet fra Banedanmark og MT Højgaards medarbejdere, der de seneste to år har arbejdet på forberedelserne til montering af den nye broklap og de øvrige 11 brofag, som er lokalt støbt på pladsen. 

"Vi har set meget frem til, at broklappen og elementerne skulle blive klar til montering. Og nu er det heldigvis lige rundt om hjørnet - det er en stor milepæl for projektet,” fortæller Hans Christian Lollike, Banedanmarks byggeleder på pladsen.

Gæsterne fik også mulighed for at komme med på rundvisning med Hans Christian Lollike, hvor de kunne kravle op på et af de 11 enorme brofag, der snart hentes på byggepladsen, sejles ud på sundet og løftes på plads på den nye bro. Hvert brofag vejer omkring 500 tons og skal sammen med den nye broklap på 100 tons bære det nye jernbanespor over sundet. 

Michael Søeballe Olsen fra Nykøbing Falster var en af dem, der brugte noget af lørdagen på Banedanmarks byggeplads:  

"Det har været spændende at høre mere om projektet. Jeg var her også første gang i 2023. At gå nede blandt broelementerne i dag var imponerede, fordi de ligger klar og snart skal ud på broen."

Broen er en del af Ringsted-Femern Banen, og når broen står færdig, udrulles kørestrøm og nyt signalsystem på begge jernbanespor. Hele projektet vil skabe en endnu stærkere jernbaneforbindelse mellem Danmark og resten af Europa.