Presse Banedanmarks pressetelefon Kontakt Banedanmarks pressevagt på 8234 1313 læs mere Pressebilleder Se pressebilleder af direktionen, nøglepersoner og jernbanen se billederne Aktindsigt Sådan søger du om aktindsigt hos Banedanmark læs mere Fotooptagelser Få tilladelse til foto- og videooptagelser læs mere Pressemeddelelser og nyheder Pressemeddelelse Nu åbner Nordsjællands nye pendlerstation 05.12.2023 Fra den 10. december stopper både S-tog og Lokaltog på den nye Favrholm Station syd for Hillerød. Nyt fra Banedanmark Overvågning af jernbanen gør det lettere at håndtere ekstremt vejr 28.11.2023 Banedanmark får en bedre overvågning af banen, der gør det lettere at navigere, når uvejret kommer. Pressemeddelelse I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård 13.11.2023 Fra den 26. november til 1. januar skal godstog, som skal passere København, ind og vende på Hovedbanegården. Nyt fra Banedanmark Eltog giver mindre behov for ventilation på Nørreport Station 06.11.2023 Banedanmark har skruet ned for ventilationsanlæggene på Nørreport Station som følge af flere klimavenlige tog. Temaer Jernbanen på tværs af landet skal i bedre form I de kommende måneder fornyes og hastighedsopgraderes sporene flere steder mellem landsdelene. Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand. Højspænding giver ikke høj spænding Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding. Sporfornyelser Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Her får du overblikket for 2022. Banen er klar til storm Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt. Pas på banen - og pas på hinanden Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet. Når toget kommer med fuld fart, kan det sjældent nå at standse. Men det kan du. Når skinnerne skriger I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver. Skybrud og kraftig regn på banen Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet. Sådan scanner Banedanmark jernbanen Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen Beredskab Banedanmark Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen. Køreplanlægning Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter. Sådan arbejder Banedanmark for naturen I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet. Når vi arbejder i sporet Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken. Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde. Varme skinner Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen. Sommertid - vintertid Sådan fungerer stationsurene. Strøm og sikkerhed Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille. Sporet Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner. Broindskub Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads. Når du skal krydse jernbanen Sådan krydser du banen. Løvfald Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson. Skinnebrud Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud. Nedrevne køreledninger Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning. Sne og frost i sporet Skulle vinteren komme, er vi klar. Derfor sliber Banedanmark skinnerne Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål. Om Banedanmark Læs mere om, hvad vi beskæftiger os med i Banedanmark klik her Leverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m. Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark klik her
Pressemeddelelse Nu åbner Nordsjællands nye pendlerstation 05.12.2023 Fra den 10. december stopper både S-tog og Lokaltog på den nye Favrholm Station syd for Hillerød.
Nyt fra Banedanmark Overvågning af jernbanen gør det lettere at håndtere ekstremt vejr 28.11.2023 Banedanmark får en bedre overvågning af banen, der gør det lettere at navigere, når uvejret kommer.
Pressemeddelelse I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård 13.11.2023 Fra den 26. november til 1. januar skal godstog, som skal passere København, ind og vende på Hovedbanegården.
Nyt fra Banedanmark Eltog giver mindre behov for ventilation på Nørreport Station 06.11.2023 Banedanmark har skruet ned for ventilationsanlæggene på Nørreport Station som følge af flere klimavenlige tog.
Jernbanen på tværs af landet skal i bedre form I de kommende måneder fornyes og hastighedsopgraderes sporene flere steder mellem landsdelene.
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Højspænding giver ikke høj spænding Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
Sporfornyelser Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Her får du overblikket for 2022.
Banen er klar til storm Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
Pas på banen - og pas på hinanden Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet. Når toget kommer med fuld fart, kan det sjældent nå at standse. Men det kan du.
Når skinnerne skriger I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
Skybrud og kraftig regn på banen Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Sådan scanner Banedanmark jernbanen Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
Køreplanlægning Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
Sådan arbejder Banedanmark for naturen I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
Løvfald Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Derfor sliber Banedanmark skinnerne Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.
Leverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m. Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark klik her