Sne og frost i sporet

Vi er forberedt på frost, sne og kulde. Vi sørger for, at der ikke er glat på perronerne, og hvis vinteren for alvor sætter ind, er vi klar til at fjerne sne og is fra sporskifterne. Bliver vejret rigtig hårdt, har vi sneplovene klar, som kan klare flere meter sne. Alt sammen så din rejse bliver mindst mulig påvirket af vejret.

På perronerne

Vi sørger for, at perroner og trapper ikke er glatte i vinterperioden. På perronerne benytter vi en kombination af det keramiske produkt Leca og salt. Leca får ikke sneen til at tø, men lægger sig i et lag oven på sneen, og gør overfladen skridsikker. Grunden til, at vi ikke udelukkende bruger salt til at bekæmpe det glatte føre er af hensyn til miljøet.

Sådan kører togene

Vejret kan blive så voldsomt, at vi ikke kan undgå forsinkelser og aflysninger på trods af vinterforberedelserne. Vi har lagt faste og robuste planer for, hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at aflyse tog på grund af vejret.

Hvis vi kan se, at vi bliver nødt til at ændre i trafikken på grund af vejret, melder vi det ud så hurtigt som muligt og senest 24 timer før. Det gør vi for at give jer de bedste muligheder for at planlægge jeres rejse - også når vejret driller. Derfor er det altid godt at holde sig orienteret via rejseplanen.dk eller togselskabernes hjemmesider.

Opvarmede sporskifter

Vi har 3630 sporskifter på den danske jernbane, og det er vores ansvar at sikre, at sporskifterne holdes fri for sne om vinteren. 2338 af sporskifterne er opvarmede, og 2307 af sporskifterne er elopvarmede og tænder automatisk, når det er nødvendigt.

De sidste 31 opvarmede sporskifter er de gasopvarmede sporskifter, som snart bliver udskiftet i forbindelse med, at vi opgraderer jernbanen til Femern-forbindelsen.

Hårdt vintervejr kan godt give udfordringer for sporskifterne. Når togene kører gennem sporskifterne, kan det ske, at der ryger op til 15 kilo tunge isklumper ned i sporskiftet, og så store isklumper smelter ikke lige med det samme. Stærk snefygning kan også være medvirkende til, at et sporskifte ikke kan betjenes. Men vi gør, hvad vi kan, når vinteren viser tænder.

Sne i sporet

Alle tog kører med en banerømmer, og de kan klare langt de fleste situationer, så længe det ikke sner voldsomt. Kommer der store mængder sne, lejer vi lokomotiver til snerydning. Enten kører de strækningen igennem, eller de bliver sat ind steder, hvor der er særlig meget sne.
Hvis snemængden er over 70 centimeter, kan vi indsætte fire store sneplove, der står klar i henholdsvis Roskilde, Aarhus, Struer og Odense.