Sne og frost i sporet
Sne og frost i sporet
Banedanmark er forberedt på frost, sne og kulde og sørger sammen med DSB for, at der ikke er glat på perronerne. Hvis vinteren for alvor sætter ind, er der beredskab klar til at fjerne sne og is fra sporskifterne, og bliver vejret rigtig hårdt, står sneplovene, som kan fjerne flere meter sne, klar. Alt sammen for at sikre, at din rejse bliver mindst mulig påvirket af vejret.På perronerne
Perroner og trapper skal ikke være glatte i vinterperioden, og adgangsveje og depotområder skal holdes fri for sne. Banedanmark har ansvaret for arbejdets udførelse, og glatførebekæmpelsen er lagt i hænderne på DSB og deres entreprenører. På perronerne bruges der Leca® til glatførebekæmpelsen. Hvor afvandingsforholdene tillader det, benytter vi salt til glatførebekæmpelse. Grunden til, at der ikke udelukkende bliver brugt salt til at bekæmpe det glatte føre, er hensynet til miljøet.
Passagerer kan ringe til DSB Ejendomme Servicecenter på 33 53 33 53, hvis de oplever, der er steder på stationer og perroner, hvor der ikke er ryddet sne eller bekæmpet glatføre.
Sådan kører togene
Vejret kan blive så voldsomt, at forsinkelser og aflysninger ikke kan undgås på trods af vinterforberedelserne. Der er her lagt faste og robuste planer for, hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at aflyse tog på grund af vejret.
Hvis vejret gør, at Banedanmark er nødt til at ændre i trafikken på grund af vejret, bliver det meldt ud så hurtigt som muligt og senest 24 timer før, så du som rejsende får de bedste muligheder for at planlægge din rejse - også når vejret er en modspiller. Derfor er det altid godt at holde sig orienteret via rejseplanen.dk eller togselskabernes hjemmesider.
Opvarmede sporskifter
Banedanmark har 3632 sporskifter på den danske jernbane, og det er vores ansvar at sikre, at sporskifterne holdes fri for sne om vinteren. 2286 af sporskifterne er opvarmede, og alle er udstyret med vindmåler, nedbørsmåler og termometer. De øvrige sporskifter bliver ikke brugt så ofte, så af miljømæssige hensyn opvarmes de ikke.
Hårdt vintervejr kan godt give udfordringer for sporskifterne. Når togene kører gennem sporskifterne, kan det ske, at der ryger op til 15 kilo tunge isklumper ned i sporskiftet, og så store isklumper smelter ikke lige med det samme - heller ikke selv om sporskiftet er opvarmet. Stærk snefygning kan også være medvirkende til, at et sporskifte ikke kan betjenes. Men vi gør, hvad vi kan, hvis vinteren viser tænder.
Sne i sporet
Alle tog kører med en banerømmer, og de kan klare langt de fleste situationer, så længe det ikke sner voldsomt. Kommer der store mængder sne, lejer Banedanmark lokomotiver til snerydning. Enten kører de strækningen igennem, eller de bliver sat ind steder, hvor der er særlig meget sne.
Hvis snemængden er over 70 centimeter, kan vi indsætte de fire store sneplove, der står klar i henholdsvis Roskilde, Aarhus, Fredericia og Odense.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.
Ballastfordeler
Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.
Ballastrenser
Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt
Stoppemaskine
Pakker og komprimerer ballasten.
Banens gule flåde
Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Højspænding giver ikke høj spænding
Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
Sporfornyelser
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.
Banen er klar til storm
Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
Når skinnerne skriger
I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Sådan scanner Banedanmark jernbanen
Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
Beredskab Banedanmark
Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.
Køreplanlægning
Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
Sådan arbejder Banedanmark for naturen
I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
Når vi arbejder i sporet
Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde
Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
Varme skinner
Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.
Sommertid - vintertid
Sådan fungerer stationsurene.
Strøm og sikkerhed
Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.
Sporet
Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
Når du skal krydse jernbanen
Sådan krydser du banen.
Nedrevne køreledninger
Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.
Skinnebrud
Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.
Sne og frost i sporet
Skulle vinteren komme, er vi klar.
Derfor sliber Banedanmark skinnerne
Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.