Sne og frost i sporet

Banedanmark er forberedt på frost, sne og kulde og sørger for, at der ikke er glat på perronerne, og hvis vinteren for alvor sætter ind, er der beredskab klar til at fjerne sne og is fra sporskifterne. Bliver vejret rigtig hårdt, står sneplove klar, som kan klare flere meter sne. Alt sammen så din rejse bliver mindst mulig påvirket af vejret.

På perronerne

Banedanmark sørger for, at perroner og trapper ikke er glatte i vinterperioden. På perronerne bliver der benyttet en kombination af det keramiske produkt Leca og salt. Leca får ikke sneen til at tø, men lægger sig i et lag oven på sneen og gør overfladen skridsikker. Grunden til, at der ikke udelukkende bliver brugt salt til at bekæmpe det glatte føre, er af hensyn til miljøet.

Sådan kører togene

Vejret kan blive så voldsomt, at forsinkelser og aflysninger ikke kan undgås på trods af vinterforberedelserne. Der er her lagt faste og robuste planer for, hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at aflyse tog på grund af vejret.

Hvis vejret gør, at Banedanmark er nødt til at ændre i trafikken på grund af vejret, bliver det meldt ud så hurtigt som muligt og senest 24 timer før, så du som rejsende får de bedste muligheder for at planlægge din rejse - også når vejret driller. Derfor er det altid godt at holde sig orienteret via rejseplanen.dk eller togselskabernes hjemmesider.

Opvarmede sporskifter

Banedanmark har 3630 sporskifter på den danske jernbane, og det er vores ansvar at sikre, at sporskifterne holdes fri for sne om vinteren. 2243 af sporskifterne er opvarmede, og bortset fra 19 sporskifter på Nykøbing Falster Station er alle udstyret med vindmåler, nedbørsmåler og termometer.  De sidste 19 opvarmede sporskifter er gasopvarmede, som snart bliver udskiftet i forbindelse med, at jernbanen bliver opgraderet til Femern-forbindelsen. De resterende 1387 sporskifter bliver ikke brugt så ofte, så af miljømæssige hensyn opvarmes de kun, når de skal bruges.

Hårdt vintervejr kan godt give udfordringer for sporskifterne. Når togene kører gennem sporskifterne, kan det ske, at der ryger op til 15 kilo tunge isklumper ned i sporskiftet, og så store isklumper smelter ikke lige med det samme. Stærk snefygning kan også være medvirkende til, at et sporskifte ikke kan betjenes. Men vi gør, hvad vi kan, når vinteren viser tænder.

Sne i sporet

Alle tog kører med en banerømmer, og de kan klare langt de fleste situationer, så længe det ikke sner voldsomt. Kommer der store mængder sne, lejer Banedanmark lokomotiver til snerydning. Enten kører de strækningen igennem, eller de bliver sat ind steder, hvor der er særlig meget sne.

Hvis snemængden er over 70 centimeter, kan vi indsætte de fire store sneplove, der står klar i henholdsvis Roskilde, Aarhus, Struer og Odense.