Sporombygningstoget

Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
  • Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang, hvilket forkorter den tid, en sporfornyelse tager.
  • De nye skinner er i forvejen lagt ud i siden af sporet, i 120 meters længder, og sporombygningstoget har selv nye sveller med på vogne.
  • Kan udskifte op til et par kilometer spor om dagen.
  • Maskinel sporombygning, som det kaldes, når sporombygningstoget arbejder, er en effektiv metode på længere strækninger, fordi der kun er en arbejdsgang.
  • Toget er omkring 90 meter langt, men med vogne til brugte og nye sveller, bliver den samlede længde på op mod 700 meter. Selve toget vejer i omegnen af 247 ton, men lægger du vægten af vogne og sveller til, så bliver den samlede vægt på over 2000 tons.

Læs om banens gule flåde

""

Ballastrenser

Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt.

Læs om ballastrenseren
""

Banens gule flåde

Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.

Se den gule flåde
Stoppemaskine

Stoppemaskine

Stoppemaskinen pakker og komprimerer ballasten.

Læs mere om stoppemaskinen