Kong Frederik IX's bro

Kong Frederik den IX’s bro over Guldborg Sund på Nykøbing Falster er en klapbro, hvor der kører biler og tog. Hidtil har der kun været ét jernbanespor, men netop nu udvider Banedanmark broen, så der bliver plads til et ekstra spor. 

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.

Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor. 

Om broen

Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.

Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.

Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog.  Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej. 

Den nye bro:

  • bliver bygget parallelt med den eksisterende bro. 
  • får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe. 
  • er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
  • bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.  
Når banen er i drift, bliver det muligt at køre med klimavenlige el-tog fra København over Falster til Lolland og videre sydpå til Tyskland og resten af Europa - til gavn for både klima, trængsel og mobilitet.

Event

Den eksisterende jernbaneklapbro mellem Lolland og Falster

Kom til 'Åben byggeplads' 20. september

Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.

Se invitationen

Billeder fra projektet

300 meter
bro forbinder Falster og Lolland.
1962
er året, hvor broen oprindeligt blev indviet.
100 tons
vejer den nye broklap.

Nyheder om projektet

11.09.2025
Den eksisterende jernbaneklapbro mellem Lolland og Falster

Tag imod den nye broklap

Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

18.12.2024
Tømt cofferdam i Guldborg Sund i forbindelse med KFIX-byggeriet

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund

Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.  

26.09.2024
Vandhul på Lolland etableret for et år siden.

22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane

Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.

20.06.2024
"""

De mere end 100 broer, der skal bygges om

Vi bygger broer og renoverer de gamle. Se hvilke her, og bliv klogere på Banedanmarks arbejde med broerne i Danmark.

21.03.2024
Grøn bane

Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland

Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.

06.03.2024
Arbejdet på Kong Frederik IX's bro set gennem et rør

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet

Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.

30.01.2024
Mette Koch Sonnenborg

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter

Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

11.12.2023
""

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg

I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.

23.10.2023

Kom med på byggepladsen

Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.

01.09.2023
Skærver på Lolland

120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern

På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.

17.05.2023
Råstofgrav

Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil

Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.

30.04.2023

Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune

Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.

13.04.2023
Udgravning forud for etablering af kørestrømsmaster.

Vordingborg-Nykøbing F

Banedanmark forbereder banen på Falster til fremtidens el-tog. Anlægsperiode august 2021 – juli 2022.

16.01.2023
The Ringsted-Fehmarn Line north of Næstved

Fuldt tryk på Ringsted-Femern Banen 2023

I år går Banedanmark i gang med endnu flere arbejder på Lolland. Den 25. januar og 1. februar holdes der infomøder. Læs hvor.

31.03.2022
Nørre Alslev Station - september 2021

Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa

Banedanmark skal i gang med anden og sidste fase af arbejdet på Ringsted-Femern-banen

03.02.2022
Elektrificeret jernbane

Natarbejde mellem Ringsted og Næstved samt på Falster

I februar 2022 justerer Banedanmark sporene mellem Ringsted og Næstved samt på Falster.

10.12.2021

Spor

To spor hele vejen til Tyskland

03.12.2021
Nykøbing Falster Station

Sporjustering om natten

Aften- og natarbejde i Nykøbing F mellem den 6. og 11. december 2021.

10.11.2021
Ramning af kørestrømsfundamenter, Salby, april 2017.

Natarbejde i Vordingborg

Rammemaskine rammer Vordingborg i november 2021 som forberedelse til en grøn og klimavenlig jernbane.

04.11.2021
Jernbane og tog ved Tingsted på Lolland

Slutspurt på den nye Sydbane

Frem mod december 2021 afslutter Banedanmark to store projekter på Sydbanen, der gør banen klar til fremtiden.

16.09.2021
Nørre Alslev Station - september 2021

Ny station i Nørre Alslev indvies officielt

Nørre Alslev Station er blevet opgraderet, og mandag d. 20. september indvies stationen.

27.08.2021
Test på Ringsted-Femern Banen

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet

Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

26.08.2021
Rydning og beskæring af bevoksning

Aktiviteter langs sporet på Lolland

Banedanmark rydder bevoksning langs banen fra Nykøbing F til syd for Holeby i perioden
september 2021 - april 2022.

16.08.2021
Morgentog på Glumsø Station

Strikkeklub og minister markerer åbning af Glumsø Station

Transportministeren kommer til Glumsø for at markere åbningen af byens nye station én gang for alle.

17.06.2021
Gangbro løftes på plads på Nørre Alslev Station

Gangbro løftet på plads

Banedanmark løfter 19 tons gangbro på plads på Nørre Alslev Station.
Følg broløftet fra A til Z.

21.05.2021
Elektrificeret jernbane ved Glumsø mellem Ringsted og Næstved

Opgradering af Næstved Station færdiggøres i sensommeren

Banedanmark forventer at afslutte opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster sidst på året som planlagt. Opgraderingen betyder blandt andet, at der kan indsættes klimavenlige el-tog på hele strækningen mellem København og Næstved senere på året.

22.04.2021
Sporarbejde ved Nørre Alslev

Opgradering af Ringsted-Femern banen fortsætter i 2021

Banedanmark afslutter første fase af opgraderingen af Ringsted Femern banen  - dvs. strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster - senere i år. Forinden venter dog flere store sporarbejder, der fortsætter hen over sommeren og efteråret. 

23.03.2021
Banen i det grønne ved by

Sporarbejde på Sydbanen i påsken

Banedanmark vil hen over påsken opgradere jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster.

22.03.2021
Banen krydser over faunapassage nord for Næstved

Om projektet

Læs mere om Ringsted-Femern Banen

22.03.2021

Overordnet tidsplan

19.03.2021
Visualisering Nørre Alslev Station

Ny station i Nørre Alslev

I forbindelse med anlægget af banen fra Ringsted til Femern bygger Banedanmark Nr. Alslev Station om

12.03.2021
Valmuer langs jernbanen

Natur og miljø

05.03.2021
elektrificeret jernbanestrækning

Nu bliver jernbanen elektrisk

Banedanmark sætter natten mellem søndag den 21. og mandag den 22. marts strøm til den nyelektrificerede bane mellem Ringsted og Vordingborg.

04.03.2021
Valmuer langs jernbanen

Opstart på aktiviteter ved Nagelsti

Nu begynder anlægsaktiviteterne i Nagelsti ved Engmosen på Lolland at blive synlige

21.01.2021
Opsætning af kørestrømsledninger mellem Ringsted og Næstved

Tunnel, baner og broer løfter Sydsjælland og Lolland-Falster

Byggeriet af Femern-tunnelen har også sat gang i en kæmpe opgradering af trafikforbindelserne på Sydsjælland og Lolland-Falster. TV2/Øst følger de mange projekter i en ny programserie.

30.11.2020
Glumsø Station - november 2020

Nyrenoveret station klar til Glumsø-borgere

Med en nyistandsat station kan passagererne nu igen stige på toget i Glumsø. Samtidig er banen gjort klar til hurtigere og miljøvenlige el-tog til de større byer.

30.11.2020
Morgentog i Glumsø

Glumsø Station

Banedanmark har i 2020 flyttet og opgraderet Glumsø Station. Den er klar den 30. november 2020.

24.09.2020
Glumsø Station

Den nye Glumsø Station er snart færdig

Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Næstved går nu ind i sin afsluttende fase, og den nye Glumsø er snart klar til at åbne. Det betyder også, at der igen kan køre tog på strækningen med udgangen af november.

07.07.2020

Broer renoveres mellem Nykøbing F og Rødby Færge

Sporret er spærret fra den 17. juli, mens vi renoverer to broer mellem Nykøbing F og Rødby.

28.04.2020
Betonelementer Sandbyvej

Tonstunge broelementer løftet på plads ved Glumsø

Mandskabet stod klar, og med assistance fra en kæmpe kran og en mindre hjælpekran blev 43 store betonelementer løftet på plads med millimeterpræcision.

03.04.2020
Næstvedvej i Vordingborg

Næstvedvej i Vordingborg får ny belægning

Broen, der fører Næstvedvej over banen i Vordingborg, blev bygget op sidste år og får nu den endelige belægning

02.04.2020

Ombygning af bro nord for Næstved

I ugen før påske begynder vi at arbejde på broen over Herlufsholms Allé. De bløde trafikanter kan fortsat komme under banen

27.03.2020

Banedanmark bygger ny station i Glumsø

Togpassagerer og naboer kan se frem til en fornyet udgave af Glumsø Station, når stationen i løbet af efteråret vil stå klar efter mange måneders ombygning.

26.03.2020

Intensivt arbejde i Glumsø

En stor del af det arbejde, der skal foregå under spærringen mellem Ringsted og Næstved, finder sted i Glumsø på Sjælland.