Nye signaler på fjernbanen og S-banen

Vi udskifter alle signalanlæg i Danmark

Læs om fordelene
Digitale signalsystEmer til den danske jernbane

Banedanmark er i fuld gang med at skifte de gamle signalanlæg på jernbanen ud med nye, digitale signalsystemer. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

Frem mod 2030 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye, avancerede signalsystemer. De nye systemer bygger på ny digital teknologi og bliver rullet ud på både fjernbanen og S-banen – i alt mere end 2.600 kilometer. Danmark er det første land i Europa, som udruller digitale signalsystemer i hele landet.

Udrulningen af de nye systemer vil give jernbanen et markant teknologisk løft. Dermed spiller de nye signalsystemer ikke alene en vigtig rolle i forhold til at gøre jernbanen klar til fremtiden, men de baner også vejen for at elektrificere jernbanen, så togdriften kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig.

Udrulningen af de nye signalsystemer vil have en række fordele, og det vil passagererne kunne mærke efterhånden, som de nye signaler bliver taget i brug på flere og flere strækninger.

På S-banen er formålet at skabe en mere stabil togdrift og flere tog til tiden. 

Fordele ved de nye signaler på fjernbanen:

  • Flere tog til tiden
  • Hurtigere tog
  • Bedre trafikstyring
  • Bedre trafikinformation
  • En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder

Om nye signaler på fjernbanen og S-banen

Seneste nyt

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

26.09.2022
S-tog ved Dybbølsbro

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem

Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.

06.05.2022
 ""

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem

I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

28.04.2022

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer

Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

25.03.2022

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

17.01.2022

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

14.01.2022

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt

På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

07.12.2021
Trafiktårnet ved i brugtagning

Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem

Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.

27.08.2021
Test på Ringsted-Femern Banen

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet

Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.

11.08.2021
 ""

Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler

På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.

11.08.2021
Samtlige tog på fjernbanen skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem

Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.

29.04.2021
Tæt på medarbejder der laver sporarbejde

Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet

Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.

27.04.2021
S-tog i fart

Nyt signalsystem på Farum-banen

Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.

15.04.2021
Lokomotivfører kører tog på Thybanen

Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro

På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.

15.03.2021
Det nye signalsystem i førerhuset

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå

Det nye signalsystem bliver nu rullet ud på femte og sidste etape mellem Langå, Struer og Holstebro.

10.03.2021
Det nye signalsystem i et Arriva-tog

Her bliver de nye digitale signaler taget i brug i 2021

Udrulningen af nye digitale signalsystemer er i fuld gang på både S-banen og fjernbanen. Her får du et overblik.

01.03.2021
Digitale signaler rykker ind i førerrummet på Thybanen

Jernbanen mellem Højslev og Viborg får nye signaler

Mellem Langå, Struer og Holstebro er det nye signalsystem i fuld gang med at blive rullet ud.

15.02.2021
arriva tog på skinner

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Vinderup og Højslev

Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang.

01.02.2021
Signaler rykker ind i førerrummet

Sidste fase i udrulningen af nyt signalsystem mellem Køge og Næstved går i gang

Udrulningen af nye signaler på banen mellem de to sjællandske byer går nu ind i sin afsluttende fase.

27.01.2021
Billede af signaler

Nye signaler på vej til jernbanen mellem Hjerm og Vinderup

Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro er i fuld gang, og arbejdet fortsætter nu på strækningens anden etape mellem Hjerm og Vinderup.

18.01.2021

Nyt signalsystem sættes i drift på Farumbanen og Ringbanen

Mandag den 25. januar sætter Banedanmark det nye signalsystem i drift på Farumbanen og Ringbanen. Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet på S-banen. I en periode vil det nye signalsystem påvirke togdriften lokalt på de nye strækninger, men herefter vil det nye system give færre signalfejl og en mere stabil togdrift.

18.01.2021
Signaler rykker ind i førerrummet

Nye signaler til jernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro

Ibrugtagningen af det nye signalsystem på den fjerde strækning på Fjernbanen mellem Langå, Struer og Holstebro går nu i gang. Det betyder, at de nye signaler nu kommer helt ind i førerrummet, og Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet i det jyske.

09.12.2020

Nyt signalsystem rulles ud på Farumbanen og Ringbanen

I slutningen af januar tages det nye signalsystem i brug på yderligere to strækninger på S-banen. De første tre måneder vil dog være en indkøringsperiode, hvor det nye system skal justeres til.

28.10.2020
Holdet bag installationen af nyt udstyr i Arrivas togflåde.

Digitale signaler i alle Arriva-tog

Banedanmark har denne måned sat punktum for udrustningen af alle Arrivas togsæt med det nye digitale signalsystem.

07.10.2020
Køge Bugt Banen set fra Ølby med Køge Nord Station i baggrunden.

Banedanmark gør klar til nyt signalsystem på Køge Bugt-banen

I perioden oktober 2020 - maj 2021 installerer Banedanmark det nye signalsystem på Køge Bugt Banen.

02.10.2020
Tog gøres klar til det nye signalsystem.

Digitale signaler i førerrummet: Tog nummer 100 står klar

Banedanmark er nået i mål med tog nummer 100, som nu er klar til at køre med det nye signalsystem på fjernbanen.

25.06.2020
Nyt bomanlæg med digitale højtalere.

Natlig vedligeholdelse og test

Banedanmark arbejder på jernbaneoverkørsler mellem Roskilde og Køge. Det sker om natten sidst i juni 2020.

12.05.2020
Signalprogrammet ERTMS-kort

God fremdrift for Signalprogrammet


Udrulningen af det nye signalsystem følger tidsplanerne, togene bliver udrustet i det rette tempo, og punktligheden er på niveau på de strækninger, der har fået installeret det nye system.

24.04.2020

Søndagslukning af overkørsler mellem Køge og Roskilde

Fem Jernbaneoverkørsler på Lille Syd Banen mellem Køge og Roskilde spærres den 3. maj på grund af test i forbindelse med software-opdatering.

Nye signaler til fjernbanen og S-banen

BILLEDER

Medfinansieret af EU