Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
Bilister bliver mødt af nye bomme og varslingsanlæg, når de krydser en af de 17 overkørsler på Nordvestbanen. Alt udstyret i samtlige overkørsler på strækningen Roskilde-Holbæk-Kalundborg bliver nemlig udskiftet. Det er nødvendigt for, at de kan fungere med det digitale signalsystem, som Banedanmark er i gang med at installere.
Nogle steder bliver overkørslerne ikke bare udskiftet, men også opgraderet.
”Vi benytter lejligheden til at udskifte halvbomme med langbom og helbom i nogle af overkørslerne, nu hvor vi alligevel installerer nyt udstyr. Det vil øge sikkerheden for trafikanterne. Desuden kommer der nyt varslingsanlæg, og nogle trafikanter vil måske bemærke, at de gamle klokker bliver erstattet med en elektronisk lyd. Den nye lyd er ikke højere, men vil opleves anderledes end den gamle,” siger Karsten Andersen, der er byggeleder på overkørslerne.
Det nye signalsystem erstatter de gamle sikringsanlæg og lyssignaler langs banen. I stedet for at kigge ud ad vinduet, får lokomotivføreren instruktioner på en skræm i førerrummet. Det er muligt, fordi både tog, sporskifter, overkørsler og trafikstyringen taler sammen i ét samlet system.
”Det nye signalsystem kommer på sigt til at give flere tog til tiden, fordi vi undgår de mange fejl på de gamle sikringsanlæg og signaler. Samtidig kan vi med det nye system køre togene tættere og afvikle trafikken mere effektivt. Det er et stort og kompliceret projekt, som tager mange år, men vi kan se på de strækninger, hvor systemet er udrullet, at det virker og giver store fordele for passagererne,” siger direktør for operationel it, Kirsten Winther Jørgensen.
I forbindelse med ombygningerne vil der stadig køre tog, mens der i nogle dage vil være omkørsel for bilisterne. Arbejdet med at udskifte de 17 overkørsler forventes at være afsluttet den 4. november.
Det er endnu ikke endeligt sat dato på hvornår det nye signalsystem tages i brug på Nordvestbanen.
Læs mere om udrulningen af et nyt digitalt signalsystem

Et fælles ansvar: Tjek træerne
Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.