Fortidsminder udskyder perronfornyelse

Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.
Når Banedanmark skal gennemføre større projekter, er det nødvendigt at arkæologer tjekker, om der er spor fra fortiden i undergrunden. På Banedanmarks byggeplads nær Kvissel Station er der fundet fortidsminder fra bronzealderen,
Her har arkæologer fra Vendsyssel Historiske Museum gjort fund fra den yngre bronzealder, hvilket vil sige i perioden fra 700 år før vor tidsregning og frem til Jesu fødsel. Og for at være sikre på, at der er tid og plads til arkæologerne, har Banedanmark udskudt perronfornyelsen til næste år.
”Vi har valgt at justere tidsplanen for at være sikre på, at Vendsyssel Historiske Museum kan gennemføre deres undersøgelser på byggepladsen. Det bliver derfor først i 2026, at vi ombygger perronerne på Kvissel Station, men til gengæld får vi en masse at vide om leveforholdene i Vendsyssel for over 2000 år siden,” siger Jørn H. Jacobsen, ledende sektionschef i Banedanmark.
Banedanmark undersøger i den kommende tid perronerne for at vurdere, om det er nødvendigt med midlertidige foranstaltninger på perronerne, inden arbejdet går i gang næste år.
Arbejderne på Kvissel Station
- Banedanmark skal forny perronerne på Kvissel Station, som er i dårlig tilstand.
- Desuden hæver Banedanmark perronerne, så de opfylder kravene om niveaufri ind- og udstigning. Det gælder såvel perronen til spor 1 som ø-perronen mellem spor 1 og spor 2.
- Ombygningen af perronerne kræver, at spor 2 skal flyttes omkring 80 centimeter, da både perronbredde og -højde ændres.
- På ø-perronen bliver der sat hegn op ud mod spor 1, så det er tydeligt, at ø-perronen kun skal benyttes til tog, der kommer i spor 2.
- I forbindelse med flytningen af spor 2 bygger Banedanmark en ny sporkasse og lægger nye sveller og skinner, ligesom afvandingen tilpasses og kobles på eksisterende afvandingssystem.
- Stationsbygningen berøres ikke.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Otte intense døgn på Præstemarksvej
Kom med til stitunnel-projektet på Præstemarksvej i Roskilde, hvor der blev arbejdet i døgndrift, mens de fleste andre holdt sommerferie.