Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
Banedanmark er i gang med at sende alle de gamle, analoge signaler langs S-banen på pension. I stedet bliver de skiftet ud med et nyt, avanceret signalsystem. Det har til formål at give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.
"Udskiftningen af de gamle signaler er nødvendig, fordi de er udtjente og desværre tit er årsag til forsinkelser. Derfor er vi snart færdige med at udrulle et nyt, digitalt signalsystem på hele S-banen. På sigt vil det give passagererne en mere stabil togdrift med flere tog til tiden," siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.
I januar blev det nye signalsystem taget i brug på hele den centrale del af S-banen i det centrale København. Det betyder, at mere end halvdelen af S-banen i dag er i drift med de nye signaler.
Sidste udrulning på S-banen
Nu er turen kommet til de tre sidste linjer fra hhv. Carlsberg og Sydhavn til Frederikssund, Høje Taastrup og Køge. Her forventer Banedanmark, at de nye signaler vil blive taget i brug til efteråret. Dermed vil hele S-banen være i drift med det nye signalsystem.
"Vi ser meget frem til, at de tre linjer i slutningen af året vil blive koblet på det nye system. Det vil betyde, at hele S-banen vil være udstyret med de nye signaler. Dermed kan vi sætte punktum for en markant teknologisk opgradering, som allerede er kommet mange passagerer til gode," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
Tests giver ændringer i togtrafikken
Inden det nye signalsystem kan tages i brug på de tre strækninger til efteråret, er det nødvendigt at udføre en række tests. Det betyder, at der fra lørdag den 26. marts klokken 01:30 til mandag den 28. marts klokken 04:30 ikke kører S-tog mellem:
- København - Frederikssund
- København - Høje Taastrup
- København - Køge
DSB indsætter togbusser på strækningerne. Mere information om togbusserne kan findes på DSB’s hjemmeside.
Passagerer anbefales at tjekke Rejseplanen inden afgang.
Gul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted
Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.