Den digitale S-bane

Siden 2022 har S-banen kørt på det nye digitale signalsystem CBTC. 

Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem. 


I perioden fra 2016 til 2022 blev S-banens gamle analoge signalsystem udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem. Udskiftningen var nødvendig, fordi den gamle analoge signalteknologi var slidt ned og medførte stadig flere forsinkelser.

Det nye digitale signalsystem vil være årsag til færre forsinkelser, give bedre mulighed for at styre trafikken og tillade trafiklederne at reagere hurtigere på hændelser, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. Det vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget i stedet for bilen, og det er vigtigt for både den grønne omstilling og for at begrænse trængslen. 

Hillerød-Jægersborg (2016) var den første strækning med det nye signalsystem på S-banen. Strækningen blev valgt som den første, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen og togkontrolsystemet; såkaldt forenklet HKT, var mere simpelt end på resten af S-banen. 

Kendt teknologi 

Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid. Så systemet er en kendt og afprøvet teknologi, men er blevet tilpasset danske forhold.

Teknologien i det nye signalsystem har blandt andet betydet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder. Lokoføreren får nu signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler.  Desuden betyder den nye teknologi, at der er være langt mindre udstyr i og omkring sporene, end der var i den gamle analoge signalteknologi.  

Se kort over udrulningen af det nye digitale signalsystem 2016-2022: Kortet i PDF-format.
Infografik-CBTC

Sådan virker S-banens nye signalsystem

Bliv klogere på den digitale teknologi bag S-banens nye signalsystem, CBTC.

Se grafik
CBTC s-tog

Kompleks overgang til S-banens nye signalsystem

Arbejdet med, at installere og integrere S-banens nye digitale signalsystem, krævede flere års planlægning og forberedelse, før det kunne tages i brug.

Læs om overgangen

Nyheder om det nye digitale signalsystem