Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem. Under turen forklarede signaldirektør Janus Steen Møller om, hvorfor digitaliseringen af S-banen er blevet en stor succes.
I september 2022 blev signalsystemet taget i brug på de sidste strækninger af S-banen og afløste det gamle, analoge signalsystem. Det nye system, CBTC, er baseret på radiokommunikation mellem trafikstyringen og toget og har sikret en historisk høj punktlighed på S-banen - 96,5 procent.
”I bund og grund er det her en komplet digitalisering af S-banen, som passagererne nu kan mærke fordelene ved. Det har naturligvis været en stor opgave, som også har krævet, at Banedanmark har måtte transformere sig selv for at kunne høste gevinsterne,« siger Janus Steen Møller til Ingeniøren.
Artiklen fortæller, at det har været et stort og komplekst arbejde at udrulle CBTC på hele S-banen. Banedanmark og vores leverandør, Siemens har blandt andet installeret over 1.000 akseltællere og over 3.750 baliser. Mere end 1.000 trafikstyringsmedarbejdere, lokomotivførere og vedligeholdelsesfolk er blevet uddannet i det nye system, siden udrulningen af CBTC begyndte i 2016, og der er kommet nye skærme i førerrummet med software fra det nye it-system.
”Ud over de tusindvis af baliser og akseltællere installeret langs jernbanen har vi også opsat radiomaster for hver 400 meter, der via trådløs teknologi sender signal til togets CBTC-computer. Derudover er der opsat 37 teknikhytter, som hjælper med at transmittere data til fjernstyringscentralen i Trafiktårn Øst, hvorfra togene styres. Det gør, at vi nøjagtigt kan triangulere togets placering og øge kapaciteten på S-togsbanen,” forklarer Janus Steen Møller.
Gevinsterne er færre forsinkelser og større punktlighed, fordi togene nu kan køre tættere på hinanden.
Her kan du læse hele artiklen ”Med i S-togets førerrum: Her blev det nye signalsystem en succes”, som kræver at du har abonnement på Ingeniøren.dk.

Sporombygningen i Vestjylland fortsætter på Ringkøbing Station
I maj og juni ombygger Banedanmark spor 1 og spor 2 på Ringkøbing Station. Med nye spor og sporskifter bliver stationen klar til fremtidens klimavenlige batteritog.

Sammen fejrede vi vores allesammens Lillebæltsbro
I lørdags blev de danske broers “Grand Old Lady” fejret med en stor fødselsdagsfest. I 90 år har Lillebæltsbroen nemlig bundet Danmark sammen og sikret, at mere end 70.000 tog med passagerer og gods årligt har kunnet passere bæltet og nå hurtigt frem til deres destinationer.

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.