Kong Frederik IX's bro

Ringsted-Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter og bliver en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa. Her er Kong Frederik IX's Bro et vigtigt led.
Jernbanen mellem Ringsted og Femern Bælt-tunnelen skal være dobbeltsporet for at kunne håndtere al den togtrafik, man forventer kommer i fremtiden. Derfor udvider vi broen, så der bliver plads til et ekstra jernbanespor.
Om broen
Den nye jernbanebro er en betonbro med en klap i stål ligesom den nuværende bro, som er fra 1962. Bropillerne er blevet boret og støbt ude på bunden af Guldborg Sund, mens brodækket er støbt her på byggepladsen.
Broklappen er fremstillet i stål på fabrik i Rødekro og er sejlet hertil på pram for at blive løftet på plads. Broklap og brodækkene er løftet på plads med pram på Guldborg Sund, hvor hvert element løftes på plads fra flåde på vandet.
Når broen er færdig, bliver der anlagt et nyt jernbanespor på broen, der også elektrificeres, så den bliver klar til fremtiden klimavenlige el-tog. Derudover bygges der også en ny jernbanebro over Prinsholmvej.
Den nye bro:
- bliver bygget parallelt med den eksisterende bro.
- får en elektrificeret klap, så broen kan åbnes for sejlere og skibe.
- er en del af den dobbeltsporede strækning fra Ringsted til Femern tunnelen
- bliver færdig med spor og broklap i 2025-2026. El og signalsystem bliver færdigt i 2028, så det hele er klar til åbningen af Femern Bælt-tunnelen i løbet af 2029.
Kom til 'Åben byggeplads' 20. september
Vi fejrer, at den nye broklap ankommer til byggeriet og bliver forenet med den gamle bro ude på Guldborg Sund – og du er inviteret med.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.

22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.

De mere end 100 broer, der skal bygges om
Vi bygger broer og renoverer de gamle. Se hvilke her, og bliv klogere på Banedanmarks arbejde med broerne i Danmark.

Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter
Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg
I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.

Kom med på byggepladsen
Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.
120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern
På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.

Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil
Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.

Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune
Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.

Vordingborg-Nykøbing F
Banedanmark forbereder banen på Falster til fremtidens el-tog. Anlægsperiode august 2021 – juli 2022.

Fuldt tryk på Ringsted-Femern Banen 2023
I år går Banedanmark i gang med endnu flere arbejder på Lolland. Den 25. januar og 1. februar holdes der infomøder. Læs hvor.

Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa
Banedanmark skal i gang med anden og sidste fase af arbejdet på Ringsted-Femern-banen

Natarbejde mellem Ringsted og Næstved samt på Falster
I februar 2022 justerer Banedanmark sporene mellem Ringsted og Næstved samt på Falster.

Spor
To spor hele vejen til Tyskland

Sporjustering om natten
Aften- og natarbejde i Nykøbing F mellem den 6. og 11. december 2021.

Natarbejde i Vordingborg
Rammemaskine rammer Vordingborg i november 2021 som forberedelse til en grøn og klimavenlig jernbane.
Slutspurt på den nye Sydbane
Frem mod december 2021 afslutter Banedanmark to store projekter på Sydbanen, der gør banen klar til fremtiden.