Afsluttet

Sporfornyelse Fredericia-Vejle og Fredericia St.

Banedanmark har henover sommeren 2023 fornyet højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station, da sporet var nedslidt og krævede udbedring.


Banen mellem Fredericia og Vejle har allerede fået opsat kørestrømsmaster og køretråd i 2022-2023, så den er klar til el-tog, der udleder langt mindre CO2, støjer mindre og giver bedre miljø og natur langs banen og ved stationerne. Med sporfornyelsen understøtter vi, at togtrafikken på strækningen kan afvikles effektivt og komfortabelt for passagererne.

Hvad?

Selve sporfornyelsen bestod i at udskifte hele det fundament, sporene hviler på, udskifte sporskifter, ombygge sporet samt rense ballasten, der dækker over rensning af skærverne under skinnerne.  Når vi ballastrenser, anvender vi en ballastrenser, der løfter skinnerne, renser skærverne nedenunder og lægger skinnerne tilbage i en løbende proces.

I denne omgang blev det højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station fornyet, mens det venstre spor sideløbende blev benyttet til at afvikle togtrafikken. Vi fornyer det venstre spor på et senere tidspunkt, der endnu ikke er fastlagt.

Banedanmark har henover sommeren 2023 fornyet højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station, da sporet var nedslidt og krævede udbedring.


Banen mellem Fredericia og Vejle har allerede fået opsat kørestrømsmaster og køretråd i 2022-2023, så den er klar til el-tog, der udleder langt mindre CO2, støjer mindre og giver bedre miljø og natur langs banen og ved stationerne. Med sporfornyelsen understøtter vi, at togtrafikken på strækningen kan afvikles effektivt og komfortabelt for passagererne.

Hvad?

Selve sporfornyelsen bestod i at udskifte hele det fundament, sporene hviler på, udskifte sporskifter, ombygge sporet samt rense ballasten, der dækker over rensning af skærverne under skinnerne.  Når vi ballastrenser, anvender vi en ballastrenser, der løfter skinnerne, renser skærverne nedenunder og lægger skinnerne tilbage i en løbende proces.

I denne omgang blev det højre spor på strækningen Fredericia-Vejle og Fredericia Station fornyet, mens det venstre spor sideløbende blev benyttet til at afvikle togtrafikken. Vi fornyer det venstre spor på et senere tidspunkt, der endnu ikke er fastlagt.

Nyheder om vores sporarbejder

22.08.2024
Sporarbejde med gul maskine på skinner

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning

Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.

08.08.2024
Overkørsel sikret med advarselsanlæg

Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre

Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.

12.07.2024
nyt spor bliver lagt

Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger

Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.

25.06.2024
Sporombygningstog

Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden

Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.

19.04.2024
Langå station set fra den ene perron

Nu begynder fornyelsen af Langå Station

Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog.

18.12.2023
""

2023: Året der gik på jernbanen

2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.

31.07.2023
Sporarbejde

Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form

Fra i dag er togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia genoptaget efter en travl uge i sporet.

29.06.2023
Sporfornyelse Østfyn foråret 2023

Sommerens sporfornyelser står for døren

Jernbanen på tværs af landet bliver i disse år fornyet og opgraderet. Projekterne er en nødvendig del af arbejdet med at udvikle og fremtidssikre jernbanen, og vil i perioder påvirke togtrafikken frem til sensommeren.

23.06.2023
Sommeren står på store arbejder i sporet.

Nu starter sommerens arbejde i sporet mellem Fredericia-Vejle

De kommende måneder skal Banedanmark forny sporene mellem Fredericia og Vejle.

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

21.11.2022
Oddesundsbroen er åben for togtrafik.

Oddesundbroen er nu fremtidssikret

Broen til Thy er opgraderet med nye spor, som sikrer togdriften mange år frem.

28.06.2022
Sporsænkning

Sommermånedernes store arbejde i sporet går nu i gang

I løbet af sommeren gennemfører Banedanmark omfattende sporarbejde, som vil påvirke togtrafikken.

12.04.2022
Oddesundbroen

Oddesundbroen får nye jernbanespor

Oddesundbroens gamle jernbanespor skal denne sommer skiftes ud med nye spor. Det får betydning for togtrafikken.

31.03.2022
Sporarbejde.

Banen mellem Holbæk og Kalundborg skal gøres klar til eltog

Banedanmark begynder i april arbejdet med at klargøre strækningen Holbæk-Kalundborg til fremtidens klimavenlige eltog.

25.03.2022
sporarbejde

Aarhus-Langå skal gøres klar til en grøn og hurtig jernbane

Fra april og frem til efteråret 2022 skal banen mellem Aarhus og Langå sporfornyes og hastighedsopgraderes.

17.11.2021
Sporombygning på Slagelse Station november 2021

Nyt spor snart klar på Slagelse Station

Som led i fornyelsen af Slagelse Station forventer Banedanmark at kunne tage endnu et nyrenoveret spor i brug til december.

12.04.2021
Spor ved Dybbølsbro

Nu bliver sporene på Danmarks travleste fjernbane rustet til fremtiden

For at kunne sikre fremtidens tog til tiden igangsætter Banedanmark 17. april en større fornyelse af sporene på strækningen mellem København og Høje Taastrup.