Aktuelt

Digitale signalsystemer på fjernbanen og S-banen

Vi udskifter alle signalanlæg i Danmark

Banedanmark er i fuld gang med at skifte de gamle signalanlæg på jernbanen ud med nye, digitale signalsystemer. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

Frem mod 2033 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye, avancerede signalsystemer. De nye systemer bygger på ny digital teknologi og bliver rullet ud på både fjernbanen og S-banen – i alt mere end 2.600 kilometer. Danmark er det første land i Europa, som udruller digitale signalsystemer i hele landet.

Udrulningen af de nye systemer vil give jernbanen et markant teknologisk løft. Dermed spiller de nye signalsystemer ikke alene en vigtig rolle i forhold til at gøre jernbanen klar til fremtiden, men de baner også vejen for at elektrificere jernbanen, så togdriften kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig.

Udrulningen af de nye signalsystemer vil have en række fordele, og det vil passagererne kunne mærke efterhånden, som de nye signaler bliver taget i brug på flere og flere strækninger.

På S-banen er formålet at skabe en mere stabil togdrift og flere tog til tiden. 

Fordele ved de nye signaler på fjernbanen:

  • Flere tog til tiden
  • Hurtigere tog
  • Bedre trafikstyring
  • Bedre trafikinformation
  • En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder

Mere om Signalprogrammet

Stopskilt ved Lellinge

Ny udrulningsplan for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og leverandøren Alstom har udarbejdet en ny tidsplan for det nye signalsystem i Østdanmark

Læs hvorfor
Tog mellem Thisted og Struer

Fordelene ved det nye signalsystem

Der er flere fordele ved at få det nye signalsystem på fjernbanen

Læs om fordelene
Trafiktårn øst

Moderne trafikstyring

Læs mere om den nye digitale trafikstyring i Danmark

Læs om moderne trafikstyring
""

Digitale signaler på fjernbanen

Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.

Læs mere om ERTMS
""

Digitale signaler på S-banen

Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.

Læs mere om signalsystemet

Seneste nyt

27.03.2025
Nye overkørsler.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem

Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

24.03.2025
Sporene ved Aarhus H set fra luften

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus

Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

20.03.2025
Jernbanedæmning

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen

Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

14.03.2025
Udsyn fra førerrummet  i et tog

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem

Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.

25.02.2025
Banen over å

Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark

Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland.

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

14.05.2024
Markerboard fra Ny Bane København-Ringsted

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

03.04.2024
90-års fødselsdag for S-banen

90-årig S-bane er i sit livs form

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

Nye signaler til fjernbanen og S-banen

Medfinansieret af EU