Stilling Station er planlagt til 2029-2031

Der er nu sat årstal på, hvornår der kan anlægges et trinbræt i Stilling. Det forventes, at projektet kan gennemføres mellem 2029 og 2031.
Det er tidligere blevet besluttet, at Banedanmark skal opføre en ny station i Stilling, som ligger cirka fire kilometer nord for Skanderborg. Det er nu efter indstilling fra Banedanmark blevet politisk besluttet, at projektet skal gennemføres i perioden fra 2029 til 2031.
Banedanmark har tidligere meldt ud, at stationen tidligst kunne opføres i 2025. Årsagen til at projektet nu planlægges udført mellem 2029-2031 er, at der i de kommende år er planlagt adskillige andre projekter på den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aarhus. Aktiviteterne indebærer blandt andet elektrificering af jernbanen, udrulning af et nyt signalsystem samt en større ombygning af Aarhus Hovedbanegård.
Med udførelse i 2029-2031 kan stationen i Stilling opføres samtidig med et stort sporfornyelsesprojekt på strækningen Fredericia-Vejle-Aarhus. Dermed kan spærringer af trafikken til begge projekter koordineres, så passagererne forstyrres mindst muligt.
Der har tidligere været en station i Stilling, men den lukkede i 1979. Den nye station kommer til at bestå af 90 meter lange perroner på begge sidder af sporet.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.