Stilling Station er planlagt til 2029-2031
Der er nu sat årstal på, hvornår der kan anlægges et trinbræt i Stilling. Det forventes, at projektet kan gennemføres mellem 2029 og 2031.
Det er tidligere blevet besluttet, at Banedanmark skal opføre en ny station i Stilling, som ligger cirka fire kilometer nord for Skanderborg. Det er nu efter indstilling fra Banedanmark blevet politisk besluttet, at projektet skal gennemføres i perioden fra 2029 til 2031.
Banedanmark har tidligere meldt ud, at stationen tidligst kunne opføres i 2025. Årsagen til at projektet nu planlægges udført mellem 2029-2031 er, at der i de kommende år er planlagt adskillige andre projekter på den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aarhus. Aktiviteterne indebærer blandt andet elektrificering af jernbanen, udrulning af et nyt signalsystem samt en større ombygning af Aarhus Hovedbanegård.
Med udførelse i 2029-2031 kan stationen i Stilling opføres samtidig med et stort sporfornyelsesprojekt på strækningen Fredericia-Vejle-Aarhus. Dermed kan spærringer af trafikken til begge projekter koordineres, så passagererne forstyrres mindst muligt.
Der har tidligere været en station i Stilling, men den lukkede i 1979. Den nye station kommer til at bestå af 90 meter lange perroner på begge sidder af sporet.
Kæmpemaskinen Anne pakker skærver i Banegraven
Mens regnen siler ned over Aarhus, summer banegraven af liv. Under Bruuns Bro og i stationssporene tager fremtidens jernbane form - blandt andet med hjælp fra 170 ton tunge Anne.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.