Restriktioner og krav i den kollektive transport forlænges til 5. april

Forlængelsen gælder som udgangspunkt til 5. april og sker som en del af den politiske aftale om en gradvis genåbning, som netop er blevet vedtaget af et flertal i Folketinget.
Helt konkret betyder de forlængede restriktioner, at det også efter 1. marts vil være et krav at bære mundbind i kollektiv transport. Samtidig vil både busser, tog og metro af sundhedsmæssige hensyn fortsat kun være maksimalt halvt fyldte.
Gælder også på stationer og perroner
Kravet om mundbind eller visir kommer ligeledes til at gælde på bus- og togstationer, metrostationer og ved letbanestoppesteder.
Kravet om mundbind eller visir i den kollektive trafik trådte i kraft lørdag den 22. august og gælder alle rejsende over 12 år i kollektiv trafik, færger og taxi. Kravet gælder også ansatte, der har kontakt med passagererne.
Nogle voksne vil dog af helbredsmæssige årsager kunne være undtaget fra kravet om mundbind eller visir.
Tak fordi I passer på hinanden.
Læs mere på Transportministeriets hjemmeside:
Restriktioner i kollektiv transport og fly forlænges (trm.dk)

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.