Ny dæmning på 100 meter ved Funder er nu bygget færdig

Det store arbejde med at udbedre en dæmning ved Funder er færdigt en uge før tid. Det betyder, at togpassagererne igen kan rejse på strækningen mellem Engesvang og Silkeborg.

Et begyndende dæmningsskred ved Funder blev tidligt på året opdaget efter varsling fra Banedanmarks intelligente sensorsystem.

Siden den 14. januar 2025 har arbejdet med at anlægge den nye dæmning ved Funder Bakke været i fuld gang, og nu melder Banedanmark arbejdet færdigt. Det betyder, at der igen kan køre tog på strækningen. En uge før tid.

”Det har været noget af et anlægsarbejde, hvor der de seneste uger blandt andet har kørt omkring 200 lastbil-læs i pendulfart med jord fra den gamle dæmning og sandmaterialer til den nye. At vi nu er færdige en uge før tid, er en god blanding af, at vi både har haft vejrguderne og jordguderne med os, og så har samarbejdet med leverandøren bare spillet,” fortæller klimatilpasningsleder og projektleder for udbedringen af den 100 meter lange dæmning i Banedanmark, Lene Bøgebjerg Bøgvad.

Ny, robust dæmning

Det har været nødvendigt at indstille togtrafikken mellem Engesvang og Silkeborg for at kunne udføre det påkrævede anlægsarbejde. Et arbejde, der har gjort den nye dæmning mere robust.

”Vi ved godt, at vi har generet de rejsende på strækningen. Men hvis ikke vi havde sat arbejdet i gang nu, kunne vi risikere, at hele dæmningen ville skride ud. Det havde været til større gene for alle og omgivelserne. Ved at have fanget det begyndende dæmningsskred med sensorerne, har vi haft muligheden for med mere planlagt arbejde at få udbedret dæmningen,” fortæller Lene Bøgebjerg Bøgvad.

Anlægsarbejdet har også inkluderet, at der er lagt skærver under svellerne, sporrammer er lagt på plads, og sporet er blevet svejset, så der igen kan køre tog på strækningen. Nu med en helt ny og robust dæmning:

“Den nye dæmning er blevet bygget mere robust og i en større sikkerhedsklasse end det, den var før,” forklarer Lene Bøgebjerg Bøgvad.


Hvad er der blevet lavet

  • 100 meter dæmning i 28 meters højde er blevet udbedret ved Funder.
  • 160 meter spor blev fjernet for at de store maskiner kunne komme ind og udskifte den dårlige jord med ny, god grus under sporet.

Den øgede mængde nedbør giver øget risiko for dæmningsskred. Læs mere om det her: Klimatilpasning | Banedanmark

Grafik, der viser opbygningen af en banedæmning

Banedæmningen

Se, hvordan en banedæmning er opbygget

Banedæmning
Opbygningen af en sporkasse

Sporets opbygning

Se, hvordan jernbanesporet er bygget op.

Sporkasseopbygning (2)

Seneste nyt fra Banedanmark