Fremtidens bane kommer til Struer

Struer Station kan se frem til en opgradering: Nye spor, opgraderede sporskifter og et helt nyt spor-layout skal øge komforten, sikre en mere stabil togdrift og flere tog til tiden for passagererne.
Banedanmark er lige nu i fuld gang med en gennemgribende opgradering af den danske jernbane – og nu er turen kommet til Struer Station.
Struer Station er nemlig en ældre dame, og derfor har Banedanmark sat gang i et større sporfornyelsesprojekt, hvor helt nye sporskifter og et nyt sporlayout skal sikre en højere punktlighed og en bedre komfort for de passagerer, der rejser med de omkring 80 tog, der hver dag passerer stationen.
”Sporskifterne på stationen er slidte. Derfor har vi sat gang i et større sporfornyelsesprojekt, så vi kan få udskiftet de ældre sporskifter og derigennem forebygge fejl, der kan give forsinkede tog og uregelmæssigheder i togtrafikken,” siger områdechef i Banedanmark, Lars Blædel Riemann.
Med tog til og fra stationen fra tre forskellige retninger er Struer Station et trafikalt knudepunkt. Derfor kan det ikke undgås, at sporfornyelsesprojektet vil få betydning for togtrafikken, mens arbejdet pågår:
”Når vi har brug for at arbejde i sporet, er det nødvendigt at lukke det, imens vi arbejder. Vi har forståelse for, at det kan være generende for pendlere og passagerer, men netop af hensyn til passagererne har vi valgt at slå flere fluer med et smæk og sætte gang i flere projekter på stationen og strækningerne på samme tid, så togtrafikken bliver påvirket kortest muligt, ” siger områdechef Lars Blædel Riemann.
Togtrafikken bliver påvirket
I forbindelse med sporfornyelsen på Struer Station vil der være spærret for al togkørsel fra 8. juli og frem til 8. august på strækningerne Holstebro/Struer og Viborg/Struer, hvor der i mellemtiden vil blive indsat togbusser.
I samme periode vil Banedanmark arbejde med at opdatere nye digitale signaler til et forenklet spor-layout, som vil give en mere fleksibel afvikling af togtrafikken og reducere risikoen for forsinkelser.
Fakta om projektet
• Sporfornyelsen omfatter nye spor, nye sporskifter og et helt nyt spor-layout.
• De nye signaler vil også blive opdateret i forbindelse med arbejdet.
• Der vil i perioden fra 8. juli og frem til 8. august være helt spærret for togkørsel. I stedet vil der blive indsat togbusser på strækningen.
• Togene til Thy vil være erstattet af togbusser frem til den 26. september som følge af renovering af Oddesundbroen.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.

Højsæson for sporarbejder
Påsken betyder som altid travle dage på Banedanmarks mange anlægsprojekter. I fridagene er der færre passagerer i togene og derfor flere folk, der arbejder i sporet.