Flere sjællandske strækninger påvirkes, mens Banedanmark udruller nyt digitalt signalsystem
Banedanmark tager inden længe et nyt digitalt signalsystem i brug mellem København og Ringsted. Opgraderingen betyder på sigt færre fejl og forsinkelser, og åbner samtidig for en ny direkte togforbindelse fra Næstved til København via Køge.
Før de digitale signaler kan tages i brug, skal det nye system testes. Samtidig skal ny software implementeres på de strækninger, hvor det nye signalsystem allerede er taget i brug. Det vil påvirke togtrafikken flere steder på Sjælland i perioden fra 18. marts til og med 1. april.
På følgende strækninger kører der ikke tog:
- Mellem Næstved og Køge (DSB) og Roskilde-Egøje (Lokaltog) fra lørdag den 18. til og med torsdag den 23. marts.
- Mellem Næstved og Nykøbing Falster fra natten efter fredag den 17. marts. til søndag morgen den 25. marts.
- Mellem Ringsted og Vigerslev via Køge Nord fra lørdag morgen den 18. marts til og med den 1. april.
- Mellem Nykøbing Falster og Grænge (Lokaltog) efter fredag den 17. marts til søndag morgen den 25. marts
DSB og Lokaltog indsætter togbusser på strækningerne, når der ikke kører tog, og passagerer opfordres til at planlægge rejsen på Rejseplanen.
”Vi forsøger at påvirke passagererne mindst muligt, mens vi gør klar til opgraderingen. Men vi kan ikke lave de nødvendige opdateringer, mens der kører tog, så det er desværre nødvendigt at standse trafikken i en periode. Vi forsøger selvfølgelig at tilrettelægge arbejdet, så vi forstyrrer mindst muligt,” siger signaldirektør i Banedanmark, Janus Steen Møller.
Opgraderingen betyder, at de gamle signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivføreren i toget. Adskillige strækninger er allerede digitaliseret, men udrulningen mellem København og Ringsted er første gang, at signalsystemet benyttes på en af de danske hovedstrækninger, som forbinder landsdelene.
Nu arbejdes der i ydertimerne og tættere på naboerne
Arbejdet bevæger sig nu væk fra banegården og tættere på jernbanens naboer. Nogle vil kunne høre arbejdet, der også foregår i aften og nattetimerne, og de mest berørte naboer får mulighed for støjkompensation.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Kæmpemaskinen Anne pakker skærver i Banegraven
Mens regnen siler ned over Aarhus, summer banegraven af liv. Under Bruuns Bro og i stationssporene tager fremtidens jernbane form - blandt andet med hjælp fra 170 ton tunge Anne.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.