Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen

Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.
Der er fem sikrede overkørsler på privatbanen Vestbanen mellem Varde og Nørre Knebel, som ikke har bomme, men som er sikret med advarselslys og -lyd. Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de i løbet af et til to år kan blive opgraderet med bomme.
 
”Vi går nu i gang med at gennemgå de sikrede overkørsler på privatbanerne for at planlægge, hvordan vi kan øge sikkerheden yderligere med bomme ved overkørsler. Det betyder blandt andet, at bomme og andet udstyr i overkørslen skal integreres i det resterende sikringsanlæg på banen, og derfor vil vi nu grundigt analysere overkørslerne og mulige løsninger. Når det arbejde er afsluttet, kan vi sige, hvornår vi forventer, at bommene kan være klar,” siger Martin Harrow, sikkerhedschef i Banedanmark.
 
På privatbanerne har Banedanmark ansvaret for sikrede overkørsler, hvilket vil sige overkørsler med lys, lyd og eventuelt bomme. Af privatbanerne er det kun Vestbanen, som har sikrede overkørsler (overkørsler med lys og lyd) uden bom for vejtrafikken. 
 
Tirsdag formiddag kolliderede et GoCollective-tog med en traktor i overkørsel 103 ved Henne Stationsby på Vestbanen. Alt tyder på, at overkørslens sikringsanlæg virkede, og at klokker og lamper var aktiveret, da ulykken skete.
 

Seneste nyt fra Banedanmark