Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.

Der er fem sikrede overkørsler på privatbanen Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel, som ikke har bomme, men som er sikret med advarselslys og -lyd. Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de i løbet af et til to år kan blive opgraderet med bomme.
”Vi går nu i gang med at gennemgå de sikrede overkørsler på privatbanerne for at planlægge, hvordan vi kan øge sikkerheden yderligere med bomme ved overkørsler. Det betyder blandt andet, at bomme og andet udstyr i overkørslen skal integreres i det resterende sikringsanlæg på banen, og derfor vil vi nu grundigt analysere overkørslerne og mulige løsninger. Når det arbejde er afsluttet, kan vi sige, hvornår vi forventer, at bommene kan være klar,” siger Martin Harrow, sikkerhedschef i Banedanmark.
På privatbanerne har Banedanmark ansvaret for sikrede overkørsler, hvilket vil sige overkørsler med lys, lyd og eventuelt bomme. Af privatbanerne er det kun Vestbanen, som har sikrede overkørsler (overkørsler med lys og lyd) uden bom for vejtrafikken.
Tirsdag formiddag kolliderede et GoCollective-tog med en traktor i overkørsel 103 ved Henne Stationsby på Vestbanen. Alt tyder på, at overkørslens sikringsanlæg virkede, og at klokker og lamper var aktiveret, da ulykken skete.
”Vi går nu i gang med at gennemgå de sikrede overkørsler på privatbanerne for at planlægge, hvordan vi kan øge sikkerheden yderligere med bomme ved overkørsler. Det betyder blandt andet, at bomme og andet udstyr i overkørslen skal integreres i det resterende sikringsanlæg på banen, og derfor vil vi nu grundigt analysere overkørslerne og mulige løsninger. Når det arbejde er afsluttet, kan vi sige, hvornår vi forventer, at bommene kan være klar,” siger Martin Harrow, sikkerhedschef i Banedanmark.
På privatbanerne har Banedanmark ansvaret for sikrede overkørsler, hvilket vil sige overkørsler med lys, lyd og eventuelt bomme. Af privatbanerne er det kun Vestbanen, som har sikrede overkørsler (overkørsler med lys og lyd) uden bom for vejtrafikken.
Tirsdag formiddag kolliderede et GoCollective-tog med en traktor i overkørsel 103 ved Henne Stationsby på Vestbanen. Alt tyder på, at overkørslens sikringsanlæg virkede, og at klokker og lamper var aktiveret, da ulykken skete.
08.10.2025

Et fælles ansvar: Tjek træerne
Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.
03.10.2025

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
03.10.2025

Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
30.09.2025
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.