Eltog giver mindre behov for ventilation på Nørreport Station

Eltogene har over de seneste år i høj grad erstattet dieseltogene på strækningen fra København H til Østerport. Behovet for ventilation på fjerntogsperronen er derfor mindre.
Forestil dig en landsby med 140 huse - og sluk så for strømmen i alle husstande i et år. Det er energibesparende, men måske ikke den mest tillokkende måde at spare megawatttimer på.
Heldigvis kan der også spares på energien på andre måder.
Banedanmark har 15 ventilationsanlæg på Nørreport Station – 11 på fjernbanen og fire på S-bane. Tidligere kørte de døgnet rundt – året rundt – for at sikre sig, at luften var frisk nok til passagererne. Men nu, hvor langt de fleste af fjerntogene er eltog, så er der slet ikke samme behov for ventilation.
Faktisk har Banedanmark kunnet skrue ned for ventilationen i en grad, så luftgennemstrømningen er blevet halveret – uden at luftkvaliteten på perronerne er blevet dårligere.
”De gamle dieseltog forurenede meget, og det var derfor nødvendigt med en kraftig udsugning for at overholde reglerne for, hvor ren luften skal være. Selv efter den store ombygning af Nørreport i 2014 og 2015 var det nødvendigt at have ventilationen kørende døgnet rundt. Men efterhånden som DSB indsatte de eldrevne Vectron-lokomotiver, og der dermed kørte færre dieseltog gennem Boulevardtunnelen, kunne vi se, at det ikke var nødvendigt at have ventilationen kørende døgnet rundt,” fortæller Jesper Sejerø, sektionschef i Banedanmark.
Mindre CO2 – mindre regning
Der skal langt mindre end halvt så megen energi til at holde ventilationen på det nuværende niveau – også selv om der skal skrues op for ventilationen, når et dieseltog en sjælden gang kører gennem Boulevardtunnelen mellem København H og Østerport.
I strøm sparer Banedanmark 625 MWh på et år, hvilket svarer til et års strømforbrug for 140 husstande. I kroner og ører er det over en halv million kroner – helt præcis 567.670 kroner.
Der har, efter der er skruet ned for ventilationen, ikke været vanskeligheder med at overholde de tilladte niveauer for luftkvaliteten – de såkaldte NOx-niveauer, som er det, der svier i mund og øjne.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

Byt minder for skinner til åbent hus
Den 22. juni afholder Banedanmark åbent hus på den historiske ombygning af jernbanen i Aarhus.