Revideret udgave af standarden DS 21001 er offentliggjort
Banedanmark har sammen med Dansk Standard, DSB og en række leverandører i løbet af 2024 gennemgået og revideret standarden DS 21001, ”Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed – Infrastrukturarbejde – Krav”.

På baggrund af et opstartsmøde i december 2023 har Banedanmark, DSB og en række leverandører samt andre interessenter i løbet af 2024 indgået i et konstruktivt samarbejde omkring gennemgangen af DS 21001 ”Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed – Infrastrukturarbejde – Krav” - og den tilhørende vejledning (DS 21002).
Dette samarbejde er foregået i Dansk Standard regi og standardiseringsudvalget kunne ultimo 2024 lægge sidste hånd på standarden, inden den gik i offentlig høring i december 2024. Den 17. marts 2025 udkom den nye udgave af standarden, DS 21001:2025.
Dansk standard, der ejer standarden, oplyser, at prisen for den nye standard er 600,- kr. ekskl. moms. 2025 udgaven af standarden har, som noget nyt, vejledningen til standarden med som anneks. Det betyder, at læseren har den vejledende tekst til standarden lige ved hånden. Samtidig betyder dette, at DS 21002:2020 efter udgivelsen af standarden udgår som selvstændigt vejledning i Dansk Standard regi.
Du kan fremsøge og købe DS 21001:2025 på Dansk Standards hjemmeside.
Læs mere om baggrunden for implementering af DS 21001 tilbage i 2020 og DS 21003 i 2023 på www.bane.dk.
Det er som nævnt oplagt at tage en dialog med jeres certificeringsorgan om overgangen til DS 21001:2025. I denne dialog kan virksomheden med fordel inkludere en dialog om, hvor langt jeres certificeringsorgan er i processen med at blive akkrediteret til at kunne levere certificering efter DS 21001. Kravet rettet mod certificeringsorganerne vedr. akkreditering hænger sammen med implementeringen af den standard, DS 21003:2023, der retter sig mod certificeringsorganernes arbejde. Se link herom ovenfor.
Grundet ændringen af standardens struktur, er det nødvendigt, at alle der bruger standarden læser og forholder sig til hele standarden på ny.
På trods af gennemskrivningen og omformulering af krav samt tilføjelse af krav, er mængden af krav ikke væsentlig anderledes i forhold til 2020 versionen.
De overordnede ændringer kan sammenfattes til følgende:
• En rækker overskrifter og brødtekster er ændret i henhold til ’Harmonized Structure’. I denne sammenhæng er placeringen af enkelte afsnit ligeledes ændret.
• Flere steder i standarden er der, hvor det var naturligt, sat fokus på sikkerhedskultur og systematisk arbejde med bl.a. nærved-ulykker, der ses som en indikator for virksomhedens sikkerhedsniveau - og en mulighed for at forbygge reelle ulykker. I denne sammenhæng er der flere steder – direkte og indirekte - også sat fokus på Menneskelige & Organisatorisk Faktorer (MOF), som et vigtigt redskab til at forebygge ulykker og skabe løbende forbedringer.
• Forord, formål og et afsnit om succesfaktorer er tilføjet den inddelende del af standarden.
• Nye definitioner er tilføjet, herunder standardens definition af begrebet ”Jernbanesikkerhed”.
• Nyt kravpunkt vedr. ’Afvigende output’ er tilføjet. Dette afsnit er placeret under kapitlet ’Drift’.
• Nyt Anneks vedr. ’Ulykker på jernbaneområdet og forløbere til disse’, herunder fokus på MOF.
• Den vejledende tekst (jf. DS 21002) er nu et anneks til DS 21001:2025. Den vejledende tekst er gennemskrevet og nye tekster er tilføjet i relation til tilføjede afsnit i DS 21001:2025. I den forbindelse er der bl.a. kommet en ny tabel, om sammenhængen mellem forskellige former for hændelser, herunder nærved-ulykker, ulykker og forløbere til disse. Ligeledes er figur vedr.
forebyggelseshierarkiet ajourført, så den i højere grad matcher tilsvarende model i bl.a. ISO 45001 ”Arbejdsmiljø”.
• Standarden DS 21003:2023 er tilføjet til Bibliografien sidst i standarden, ikke mindst fordi den indeholder vigtig viden om de kriterier, hvorunder DS 21001 certificeringen foregår samt viden om Ydelsestyper, Ydelseskategorier og underliggende fagdiscipliner.
• Sidst skal det nævnes, at rettelsesblad vedr. DS 21001 af 2020-12-17 er indarbejdet i kolofonen for DS 21001:2025, så det tydeligt fremgår, at det er den danske version af teksten, der har forrang ved tvivlsspørgsmål.
Målgruppe for kurset er jernbanesikkerhedsansvarlige, kvalitetschefer og teknikere samt udviklingskonsulenter og projektledere lokalt, der har ansvar for drift, vedligehold og udvikling af et ledelsessystem, der indeholder processer for jernbanesikkerhed.
Kurset forventes udbudt i henholdsvis København og Fredericia i november måned 2025.
Når Dansk Standard er klar med kursets endelige program og datoer, kan du læse mere på Dansk Standard - Danmarks standardiseringsorganisation.
Kurset har foreløbig følgende indhold:
• Baggrunden for opdateringen og lidt om forløbet
• Introduktion til standardens formål og indhold
• Præsentation af standardens struktur
• De væsentligste forskelle på DS21001:2020 og DS21001:2025
• Kravenes intention og tolkning
• Praktiske eksempler, cases og øvelser
Dette samarbejde er foregået i Dansk Standard regi og standardiseringsudvalget kunne ultimo 2024 lægge sidste hånd på standarden, inden den gik i offentlig høring i december 2024. Den 17. marts 2025 udkom den nye udgave af standarden, DS 21001:2025.
Dansk standard, der ejer standarden, oplyser, at prisen for den nye standard er 600,- kr. ekskl. moms. 2025 udgaven af standarden har, som noget nyt, vejledningen til standarden med som anneks. Det betyder, at læseren har den vejledende tekst til standarden lige ved hånden. Samtidig betyder dette, at DS 21002:2020 efter udgivelsen af standarden udgår som selvstændigt vejledning i Dansk Standard regi.
Du kan fremsøge og købe DS 21001:2025 på Dansk Standards hjemmeside.
Læs mere om baggrunden for implementering af DS 21001 tilbage i 2020 og DS 21003 i 2023 på www.bane.dk.
Overgangsperioden fra DS 21001:2020 til DS 21001:2025
På baggrund af en dialog mellem Dansk Standard, DANAK og Banedanmark er overgangsperioden fra DS 21001:2020 til DS 21001:2025 sat til maksimalt 36 måneder fra udgivelsesdato. Efter overgangsperioden vil Banedanmark kun anerkende certifikater, der er udstedt på baggrund af DS 21001:2025. Som DS 21001 certificeret leverandør er det derfor vigtigt, at virksomheden indenfor en overskuelig fremtid forholder sig til, om – og i givet fald hvordan – din organisation planlægger implementeringen af DS 21001:2025.Det er som nævnt oplagt at tage en dialog med jeres certificeringsorgan om overgangen til DS 21001:2025. I denne dialog kan virksomheden med fordel inkludere en dialog om, hvor langt jeres certificeringsorgan er i processen med at blive akkrediteret til at kunne levere certificering efter DS 21001. Kravet rettet mod certificeringsorganerne vedr. akkreditering hænger sammen med implementeringen af den standard, DS 21003:2023, der retter sig mod certificeringsorganernes arbejde. Se link herom ovenfor.
De primære ændringer
For ud for igangsættelse af revisionen havde Dansk Standard identificeret et behov for, at standarden i højere grad afspejler den struktur, som anvendes internationalt ved udvikling og revision af standarder. Standarden er derfor blevet synkroniseret med det, man indenfor ISO-standerne kalder ’Harmonized Structure’ (tidligere betegnet som ’High Level Structure’). Fordelen ved denne ændring er, at det fremover bliver lettere at integrere DS 21001 med andre ISO-standarder som f.eks. ISO 9001 for kvalitetsledelse eller ISO 45001 for arbejdsmiljøledelse.Grundet ændringen af standardens struktur, er det nødvendigt, at alle der bruger standarden læser og forholder sig til hele standarden på ny.
På trods af gennemskrivningen og omformulering af krav samt tilføjelse af krav, er mængden af krav ikke væsentlig anderledes i forhold til 2020 versionen.
De overordnede ændringer kan sammenfattes til følgende:
• En rækker overskrifter og brødtekster er ændret i henhold til ’Harmonized Structure’. I denne sammenhæng er placeringen af enkelte afsnit ligeledes ændret.
• Flere steder i standarden er der, hvor det var naturligt, sat fokus på sikkerhedskultur og systematisk arbejde med bl.a. nærved-ulykker, der ses som en indikator for virksomhedens sikkerhedsniveau - og en mulighed for at forbygge reelle ulykker. I denne sammenhæng er der flere steder – direkte og indirekte - også sat fokus på Menneskelige & Organisatorisk Faktorer (MOF), som et vigtigt redskab til at forebygge ulykker og skabe løbende forbedringer.
• Forord, formål og et afsnit om succesfaktorer er tilføjet den inddelende del af standarden.
• Nye definitioner er tilføjet, herunder standardens definition af begrebet ”Jernbanesikkerhed”.
• Nyt kravpunkt vedr. ’Afvigende output’ er tilføjet. Dette afsnit er placeret under kapitlet ’Drift’.
• Nyt Anneks vedr. ’Ulykker på jernbaneområdet og forløbere til disse’, herunder fokus på MOF.
• Den vejledende tekst (jf. DS 21002) er nu et anneks til DS 21001:2025. Den vejledende tekst er gennemskrevet og nye tekster er tilføjet i relation til tilføjede afsnit i DS 21001:2025. I den forbindelse er der bl.a. kommet en ny tabel, om sammenhængen mellem forskellige former for hændelser, herunder nærved-ulykker, ulykker og forløbere til disse. Ligeledes er figur vedr.
forebyggelseshierarkiet ajourført, så den i højere grad matcher tilsvarende model i bl.a. ISO 45001 ”Arbejdsmiljø”.
• Standarden DS 21003:2023 er tilføjet til Bibliografien sidst i standarden, ikke mindst fordi den indeholder vigtig viden om de kriterier, hvorunder DS 21001 certificeringen foregår samt viden om Ydelsestyper, Ydelseskategorier og underliggende fagdiscipliner.
• Sidst skal det nævnes, at rettelsesblad vedr. DS 21001 af 2020-12-17 er indarbejdet i kolofonen for DS 21001:2025, så det tydeligt fremgår, at det er den danske version af teksten, der har forrang ved tvivlsspørgsmål.
Dansk Standard tilbyder kurser i DS 21001
Dansk Standard udbyder i forbindelse med udgivelsen af DS 21001:2025 et et-dags-kursus i standarden. Dette kursus er udviklet i samarbejde med flere interessenter fra standardiseringsudvalget, og formålet med kurset er at hjælpe leverandører på jernbaneområdet med at implementere den nye DS 21001:2025 i deres organisation.Målgruppe for kurset er jernbanesikkerhedsansvarlige, kvalitetschefer og teknikere samt udviklingskonsulenter og projektledere lokalt, der har ansvar for drift, vedligehold og udvikling af et ledelsessystem, der indeholder processer for jernbanesikkerhed.
Kurset forventes udbudt i henholdsvis København og Fredericia i november måned 2025.
Når Dansk Standard er klar med kursets endelige program og datoer, kan du læse mere på Dansk Standard - Danmarks standardiseringsorganisation.
Kurset har foreløbig følgende indhold:
• Baggrunden for opdateringen og lidt om forløbet
• Introduktion til standardens formål og indhold
• Præsentation af standardens struktur
• De væsentligste forskelle på DS21001:2020 og DS21001:2025
• Kravenes intention og tolkning
• Praktiske eksempler, cases og øvelser