Oddesundbroen får nye jernbanespor
Som led i et større fornyelses- og vedligeholdelsesprojekt skal Oddesundbroens gamle jernbanespor denne sommer skiftes ud med nye spor. Arbejdet betyder, at der ikke kan køre tog over broen i en periode fra begyndelsen af maj til slutningen af september.
Når man er en 84-årig gammel bro, så er det vigtigt, at der bliver passet godt på én, så man fortsat kan udfylde sin opgave som vigtigt forbindelsesled i Vestjylland.
Derfor gennemfører Banedanmark i disse år et større fornyelses- og vedligeholdelsesprojekt på Oddesundbroen, så den kan holde mange år endnu. Områdechef i Banedanmark Lars Blædel Riemann siger:
”Oddesundbroen er en vigtig regional hovedfærdselsåre, og derfor gennemfører Banedanmark i disse år et omfattende vedligeholdelsesprojekt på den gamle bro, så trafikanter i Vestjylland kan have glæde af broen mange år ud i fremtiden."
I de seneste år er broklappen og de to første buefag blevet afrenset og vedligeholdt. Og i år er turen så kommet til de gamle jernbanespor, der skal igennem en større fornyelse.
Kompleks operation
Arbejdet står på i perioden fra maj til september og er en større operation. Lars Blædel Riemann siger:
”Først fjernes de gamle nedslidte jernbanespor fuldstændigt, så der bliver adgang til selve brokonstruktionen, der afrenses, og får ny overfladebehandling. Når dette arbejde er færdigt, så begynder det egentlige arbejde med at anlægge et helt nyt jernbanespor hen over broen. Det nye jernbanespor ventes at have en levetid på ca. 50 år.”
Arbejdet påvirker togtrafikken
Mens arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanesporet på Oddesundbroen står på, kan der ikke køre tog på strækningen. Derfor indsætter Arriva togbusser på Thybanen i perioden fra d. 1. maj til d. 26. september 2022. Therese Christensen, Kommerciel chef i Arriva siger:
”Arrivas passagerer på Thybanen skal desværre undvære toget i en længere periode. Men Arriva indsætter togbusser som erstatning for alle de tog, der aflyses i perioden, imens arbejdet på Oddesundbroen er i gang. Man kan orientere sig om togbusserne på Arrivas hjemmeside, arriva.dk, og har man spørgsmål, er man selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Arrivas Kundeservice, som kan hjælpe med svar og vejledning”.
Arriva og Banedanmark anbefaler desuden passagererne at planlægge rejsen på Rejseplanen.dk, der vil være opdateret med alle ændringer.
Almindelig vejtrafik hen over broen bliver ikke påvirket af arbejdet. Der vil dog være enkelte perioder om natten, hvor brede særtransporter ikke vil kunne passere broen.
Fornyelsesprojektet omfatter desuden arbejder på broklappen, og det bliver derfor nødvendigt at indføre restriktioner for skibsfarten i perioder, hvor det ikke er muligt at gennemføre klapåbninger. Restriktioner for skibsfarten godkendes af Søfartsstyrelsen og offentliggøres i Efterretninger for Søfarende.
Fakta
- Oddesundbroen åbnede for trafik i 1938.
- Broen er 472 m lang, og hver enkelt af de tre buefag er 70 m. Broen er en klapbro, og klapfaget spænder over en 30 m bred sejlrende.
- Vedligeholdelsesarbejderne på Oddesundbroen er en kontinuerlig proces. Broklappen blev malet i 2017, de to første buer blev malet i 2020 og 2021 og den sidste skal males i 2023.
- I 2022 males brokonstruktionen under sporene i forbindelse med, at broens gamle spor fornyes.
- Malingen beskytter broens stålkonstruktioner og forventes at holde i 25-40 år.
- Det nye jernbanespor har en forventet levetid på ca. 50 år.
Gul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted
Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil
Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.
22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.
Komplekst puslespil i gang på jysk hovedstrækning
Netop nu lægges brikkerne til fremtidens jernbane på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring.
Ny aftale skal forebygge slagsmål om ekstraarbejde
Banedanmark og Dansk Infrastruktur vil med en ny aftale sikre rene linjer, når der er ekstraarbejder i et anlægsprojekt.
Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning
Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Trafiktårnet oplyses i regnbuens farver
Banedanmark sætter fokus på mangfoldighed og diversitet på banen og lyser trafiktårnet i København op i regnbuens farver.
Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre
Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.
78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår
Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.
Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.
Højsæson for fornyelse af jernbanen
I de kommende måneder gennemfører Banedanmark en række vigtige fornyelses- og opgraderingsprojekter på jernbanestrækninger i hele landet. Projekterne er et vigtig skridt på vejen mod fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør
Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.
5. klasse hjælper Banedanmark med at sprede banenatur
På Naturmødet i Hirtshals kan lokale skolebørn bygge insekthoteller ud af den unikke natur langs jernbanen.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
Starten af året har budt på masser af tog til tiden
Der har i de første tre måneder været gode punktlighedstal på de jernbanestrækninger, som betjenes af DSB
Et år med høj spænding
For projektleder Hanna Adulovic er elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.
Dæmningsskred mellem Silkeborg og Herning
Kraftig regn i det midtjyske har forårsaget et dæmningsskred nær Funder på jernbanestrækningen mellem Silkeborg og Herning.
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
S-banen 90 år
S-banen har været en del af bybilledet i 90 år. Siden 1934 er det kun gået fremad for den københavnske bybane, som i dag er en af verdens mest punktlige.
Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.
Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.
Jernbanen 2024: På vej mod fremtidens grønne jernbane
Jernbanestrækninger i hele landet fornyes, elektrificeres og digitaliseres i disse år. Få overblikket over årets store projekter på jernbanen hér.
Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.
Fyn sikrer strøm til fremtidens grønne bane
Banedanmark har taget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn i brug. Den skal i fremtiden levere strøm til klimavenlige eltog.
Stormvejr påvirker togtrafikken på tværs af landet
Fra torsdag aften og frem til fredag formiddag varsler DMI vindstød af orkanstyrke. Togtrafikken indstilles eller reduceres flere steder.
Banedanmark river bro ned i Regstrup som forberedelse til eltog
Elektrificeringen af strækningen Holbæk-Kalundborg er nået så langt, at den gamle bro på Hovedgaden i Regstrup rives ned.
Turbo på udskiftning af sporskifter
Banedanmark har reduceret tidsforbruget på udskiftning af sporskifter med næsten 70 procent.
Du sætter livet på spil, hvis du krydser sporet ulovligt
Desværre er antallet af personer, der befinder sig ulovligt i sporet, steget de seneste år.
Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter
Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.
Nu er jernbanen mellem København og Ringsted klar til hurtigere tog
Jernbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er klar til tog, der kan køre 200 km/t.
Nyt stormvarsel giver ændringer i togtrafikken i Jylland onsdag
For tredje gang i år er trafikken reduceret i Jylland på grund af et stormvarsel fra DMI.
Færre tog i Vest- og Sønderjylland mandag morgen på grund af stormvarsel
Der kører færre tog på flere strækninger i Vest- og Sønderjylland på grund af stormvarsel.
Når det sner meget og fryser kraftigt
Banedanmark er forberedt på frost, sne og kulde, når vinteren sætter ind.
Der er kommet bedre styr på Banedanmarks ledninger og kabler
Banedanmarks kabler og ledninger kan nu lettere findes af entreprenører, inden de begynder at anlægge et projekt. Det skal give færre overgravede kabler, når der udføres arbejde omkring jernbanen.
Sådan kører togene under det varslede snevejr den 17. januar
Det varslede snevejr gør, at togtrafikken er ændret på en række strækninger frem til klokken 8.
Årets første varsel om sne og storm
DMI’s varsel om snestorm giver enkelte ændringer i togtrafikken i Jylland fra den 3. januar 2024 og ca. et døgn frem.
Togtrafikken genoptaget efter stormen
Trafikken kører igen på jernbanen efter at flere strækninger har været lukket ned på grund af stormen Pia.
Stormen Pia lukker strækninger og påvirker togtrafikken
Torsdag eftermiddag rammer stormen Pia Danmark fra vest. Det betyder, at flere togstrækninger lukker eller kører med færre tog.
Stilling Station er planlagt til 2029-2031
Der er nu sat årstal på, hvornår der kan anlægges et trinbræt i Stilling. Det forventes, at projektet kan gennemføres mellem 2029 og 2031.
2023: Året der gik på jernbanen
2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg
I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.
Nu åbner Nordsjællands nye pendlerstation
Fra den 10. december stopper både S-tog og Lokaltog på den nye Favrholm Station syd for Hillerød.
Overvågning af jernbanen gør det lettere at håndtere ekstremt vejr
Banedanmark får en bedre overvågning af banen, der gør det lettere at navigere, når uvejret kommer.
I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård
Fra den 26. november til 1. januar skal godstog, som skal passere København, ind og vende på Hovedbanegården.
Eltog giver mindre behov for ventilation på Nørreport Station
Banedanmark har skruet ned for ventilationsanlæggene på Nørreport Station som følge af flere klimavenlige tog.
De hænger køretråd op, mens du sover
Efterår 2023: Status på Banedanmarks arbejder med at elektrificere jernbanen mellem Fredericia og Aalborg.
Kom med på byggepladsen
Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.
Reduceret trafik mellem Fredericia og Esbjerg efter storm
Ingen direkte intercitytog mellem København og Esbjerg på grund af dæmningsskade.
Banedanmark er klædt på til stormvejr: Reduceret togtrafik på tværs af landet
Storm vil påvirke togtrafikken flere steder i landet fra fredag til lørdag den 21. oktober.
For 57 år siden kørte der tog - i dag er Assensbanen et sandt æbleparadis
Langs den gamle jernbane mellem Assens og Tommerup er der gennem årene blevet sået tilfældige æbletræer fra æbleskrog.
Sporfornyelser er slut for i år: Flyv med over en jernbane i bedre form
Det seneste halve år har Banedanmark haft travlt med at forny jernbanen fem forskellige steder på tværs af landet.
Kom helt tæt på fremtidens jernbane
På Kulturnat åbner Banedanmark dørene til Trafiktårn Øst og indtager samtidig kajen ved Transportministeriet.
Rekordmange S-bane-passagerer kommer frem til tiden
Efter et år med nyt digitalt signalsystem, kører S-banen med en rekordhøj punktlighed
Fræseren er tilbage for at gnave i sporet
Skinnefræserens anden kampagne i 2023 er i gang. Fræsetoget fjerner små revner i skinnerne væk, så de ikke vokser sig store.
120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern
På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.
Fremtidssikring af jernbanen fra Fredericia til Skanderborg påvirker togtrafikken i otte dage
Fra den 4. til 12. september 2023 arbejder Banedanmark i sporet på strækningen mellem Fredericia og Skanderborg.