Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro

Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor. 

Den nye broklap er på vej med båd og broelementerne ligger klar til at blive lagt på plads på bropillerne, der venter ude i Guldborg Sund. Udvidelsen af Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster når snart en stor milepæl og derfor havde Banedanmark og entreprenøren MT Højgaard inviteret indenfor på byggepladsen lørdag d. 20. september 2025. 

Her kunne gæsterne høre mere om projektet fra Banedanmark og MT Højgaards medarbejdere, der de seneste to år har arbejdet på forberedelserne til montering af den nye broklap og de øvrige 11 brofag, som er lokalt støbt på pladsen. 

"Vi har set meget frem til, at broklappen og elementerne skulle blive klar til montering. Og nu er det heldigvis lige rundt om hjørnet - det er en stor milepæl for projektet,” fortæller Hans Christian Lollike, Banedanmarks byggeleder på pladsen.

Gæsterne fik også mulighed for at komme med på rundvisning med Hans Christian Lollike, hvor de kunne kravle op på et af de 11 enorme brofag, der snart hentes på byggepladsen, sejles ud på sundet og løftes på plads på den nye bro. Hvert brofag vejer omkring 500 tons og skal sammen med den nye broklap på 100 tons bære det nye jernbanespor over sundet. 

Michael Søeballe Olsen fra Nykøbing Falster var en af dem, der brugte noget af lørdagen på Banedanmarks byggeplads:  

"Det har været spændende at høre mere om projektet. Jeg var her også første gang i 2023. At gå nede blandt broelementerne i dag var imponerede, fordi de ligger klar og snart skal ud på broen."

Broen er en del af Ringsted-Femern Banen, og når broen står færdig, udrulles kørestrøm og nyt signalsystem på begge jernbanespor. Hele projektet vil skabe en endnu stærkere jernbaneforbindelse mellem Danmark og resten af Europa. 


 

Se billeder fra åben byggeplads ved Kong Frederiks den IX's Bro

Morgentog på Glumsø Station
Aktuelt

Ringsted-Femern Banen

Banedanmark gør banen klar til den kommende tunnelforbindelse til Femern. Udførelsesperiode: Frem mod 2029.

Læs om projektet

Nyt fra Banedanmark

11.09.2025
Bag om banen podcast

Podcast: Bag om banen

Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

01.09.2025
Ombygning af tunnel set ovenfra

Otte intense døgn på Præstemarksvej

Kom med til stitunnel-projektet på Præstemarksvej i Roskilde, hvor der blev arbejdet i døgndrift, mens de fleste andre holdt sommerferie.

25.08.2025
Gravemaskine foran stor bunke jord i gang med gravearbejde

Intensivt arbejde på Aarhus Banegård hen over sommeren

Mens sommerstemningen har hersket i Smilets By, har Banedanmark arbejdet intensivt med ombygningen af Aarhus Hovedbanegård, der bl.a. skal have nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem, og som skal elektrificeres, så banen er klar til de nye eltog i slutningen af 2026.

25.08.2025
Sporarbejde på Aarhus Hovedbanegård med bro i baggrunden

Nu kommer der mere aktivitet på Aarhus H-projektet

Projektet med den store opgradering af Aarhus Hovedbanegård går i efteråret ind i en fase med flere aktiviteter på og omkring byggepladserne. Det kan mærkes i hele området omkring banegården. Få indblik i, hvad det betyder for dig, der går, cykler eller bor i nærheden.

17.07.2025
Jan Rudebeck, byggechef på Aarhus H-projektet foran sporene på Aarhus H

Kom med byggechefen på arbejde

Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

27.06.2025
Dronefotografi af sporarbejde på Høje Taastrup Station

Baneprojekternes højsæson er i fuld gang

Det har været et travlt forår på jernbanen, og hen over sommeren vil der også være gang i projekterne, der skal opgradere og forny jernbanen.

23.06.2025
Adm. direktør sammen med en masse borgere til Åbent Hus-arrangement

Et hav af minder blev byttet for skinner

Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

20.06.2025
Åben arbejdsplads på Troljevej

Stor interesse for Troljevej

Banedanmark inviterede naboer og andre interesserede til åben arbejdsplads på Troljevej i Hellerup.

17.06.2025
Projektchefen for første del af Aarhus H-projektet står på en scene og forklarer til borgerne, hvad de skal forvente af projektet

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog

På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

12.05.2025
::

Sammen fejrede vi vores allesammens Lillebæltsbro

I lørdags blev de danske broers “Grand Old Lady” fejret med en stor fødselsdagsfest. I 90 år har Lillebæltsbroen nemlig bundet Danmark sammen og sikret, at mere end 70.000 tog med passagerer og gods årligt har kunnet passere bæltet og nå hurtigt frem til deres destinationer.

23.04.2025
Nedlagt baneterræn i Assens omringet af grøn natur

Fra Assensbanen til Assinoen

Assens Kommune har nu overtaget den 29 km lange, nedlagte jernbanestrækning mellem Tommerup Stationsby og Assens. Det lokale æbleparadis på Fyn bliver en del af den rekreative rute Assinoen.

16.04.2025
Udskiftning fra de gamle signaler til nyt signalsystem

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland

Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

11.04.2025
To jernbanespor, hvor en gul sporombygningsmaskine arbejder i venstre spor, mens et DSB IC-3 tog passerer i højre spor.

Højsæson for sporarbejder

Påsken betyder som altid travle dage på Banedanmarks mange anlægsprojekter. I fridagene er der færre passagerer i togene og derfor flere folk, der arbejder i sporet.

19.03.2025

Ny rytme i arbejdslivet: Fra trækbasunist til trafikleder

Da coronapandemien i en periode satte en stopper for koncertoplevelser, traf Nichlaes Kure Ettrup, professionel musiker, en beslutning om at skifte spor. Han er netop blevet færdiguddannet som trafikleder – men trækbasunen er ikke lagt helt væk.

08.03.2025
Kvinde ude i sporet med sikkerhedstøj på

Mød tre kvinder, som digitaliserer jernbanen

I Banedanmark arbejder 1.150 kvinder med vidt forskellige uddannelser, baggrunde og arbejdsområder – fra spor til kontor og trafikstyring. Her kan du møde tre af dem, som på hver sin måde bidrager til, at togene kommer til at køre på det nye digitale signalsystem mellem Fredericia og Padborg i 2027.

27.02.2025
To jernbanespor med stor gul sporombygningsmaskine der arbejder i venstre spor, mens DSB IC3-tog passerer i højre spor.

Jernbanen gøres i disse år klar til fremtidens tog

I 2025 arbejder Banedanmark på en række store projekter, der skal forny og opgradere jernbanen, så den kommer i god form og bliver klar til at tage imod de nye tog. Få overblik over dette års store projekter på jernbanen hér.