Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro

Den nye broklap er på vej med båd og broelementerne ligger klar til at blive lagt på plads på bropillerne, der venter ude i Guldborg Sund. Udvidelsen af Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster når snart en stor milepæl og derfor havde Banedanmark og entreprenøren MT Højgaard inviteret indenfor på byggepladsen lørdag d. 20. september 2025.
Her kunne gæsterne høre mere om projektet fra Banedanmark og MT Højgaards medarbejdere, der de seneste to år har arbejdet på forberedelserne til montering af den nye broklap og de øvrige 11 brofag, som er lokalt støbt på pladsen.
"Vi har set meget frem til, at broklappen og elementerne skulle blive klar til montering. Og nu er det heldigvis lige rundt om hjørnet - det er en stor milepæl for projektet,” fortæller Hans Christian Lollike, Banedanmarks byggeleder på pladsen.
Gæsterne fik også mulighed for at komme med på rundvisning med Hans Christian Lollike, hvor de kunne kravle op på et af de 11 enorme brofag, der snart hentes på byggepladsen, sejles ud på sundet og løftes på plads på den nye bro. Hvert brofag vejer omkring 500 tons og skal sammen med den nye broklap på 100 tons bære det nye jernbanespor over sundet.
Michael Søeballe Olsen fra Nykøbing Falster var en af dem, der brugte noget af lørdagen på Banedanmarks byggeplads:
"Det har været spændende at høre mere om projektet. Jeg var her også første gang i 2023. At gå nede blandt broelementerne i dag var imponerede, fordi de ligger klar og snart skal ud på broen."
Broen er en del af Ringsted-Femern Banen, og når broen står færdig, udrulles kørestrøm og nyt signalsystem på begge jernbanespor. Hele projektet vil skabe en endnu stærkere jernbaneforbindelse mellem Danmark og resten af Europa.

Ringsted-Femern Banen
Banedanmark gør banen klar til den kommende tunnelforbindelse til Femern. Udførelsesperiode: Frem mod 2029.
Læs om projektet
Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Otte intense døgn på Præstemarksvej
Kom med til stitunnel-projektet på Præstemarksvej i Roskilde, hvor der blev arbejdet i døgndrift, mens de fleste andre holdt sommerferie.

Intensivt arbejde på Aarhus Banegård hen over sommeren
Mens sommerstemningen har hersket i Smilets By, har Banedanmark arbejdet intensivt med ombygningen af Aarhus Hovedbanegård, der bl.a. skal have nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem, og som skal elektrificeres, så banen er klar til de nye eltog i slutningen af 2026.

Nu kommer der mere aktivitet på Aarhus H-projektet
Projektet med den store opgradering af Aarhus Hovedbanegård går i efteråret ind i en fase med flere aktiviteter på og omkring byggepladserne. Det kan mærkes i hele området omkring banegården. Få indblik i, hvad det betyder for dig, der går, cykler eller bor i nærheden.