Genåbningen giver plads til flere i den kollektive transport

Som en del af den gradvise genåbning bliver der nu givet plads til flere passagerer i togene på den danske jernbane.
Fra i dag vil belægningen, som sætter rammerne for, hvor meget man kan fylde et tog, blive løftet fra det nuværende 50 procent til 70 procent på S-tog, regionaltog og metro. I fjerntog vil der fortsat være en belægningsbegrænsning på 50 procent.
Transportministeriet har valgt at tilpasse reglerne, så der nu bliver skabt plads i den offentlige transport til de danskere, der i forbindelse med genåbningen har behov for at komme til og fra arbejde, uddannelse og kultur- og fritidsaktiviteter.
Husk mundbind og god afstand
I den politiske rammeaftale om en genåbning af Danmark, som blev indgået 22. marts, blev der netop også lagt vægt på, at restriktionerne i den kollektive transport løbende ville kunne blive tilpasset i takt med den øvrige genåbning.
På den måde sikrede man sig, at det også ville være muligt at opfylde det øgede mobilitetsbehov, som ville opstå i løbet af foråret og sommeren.
Selvom belægningen på dele af jernbanen nu øges, vil det af sundhedsmæssige hensyn fortsat være et krav at bære mundbind eller visir i bus, tog og metro samt på stationer og perroner.
Samtidig opfordres alle passagerer og ansatte på jernbanen til at huske at bruge håndsprit og holde god afstand.
Tak fordi I passer på hinanden.
Læs mere på Transportministeriets hjemmeside: Plads til flere i den kollektive transport (trm.dk)

Sporombygningen i Vestjylland fortsætter på Ringkøbing Station
I maj og juni ombygger Banedanmark spor 1 og spor 2 på Ringkøbing Station. Med nye spor og sporskifter bliver stationen klar til fremtidens klimavenlige batteritog.

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.