Genåbningen giver plads til flere i den kollektive transport
Som en del af den gradvise genåbning bliver der nu givet plads til flere passagerer i togene på den danske jernbane.
Fra i dag vil belægningen, som sætter rammerne for, hvor meget man kan fylde et tog, blive løftet fra det nuværende 50 procent til 70 procent på S-tog, regionaltog og metro. I fjerntog vil der fortsat være en belægningsbegrænsning på 50 procent.
Transportministeriet har valgt at tilpasse reglerne, så der nu bliver skabt plads i den offentlige transport til de danskere, der i forbindelse med genåbningen har behov for at komme til og fra arbejde, uddannelse og kultur- og fritidsaktiviteter.
Husk mundbind og god afstand
I den politiske rammeaftale om en genåbning af Danmark, som blev indgået 22. marts, blev der netop også lagt vægt på, at restriktionerne i den kollektive transport løbende ville kunne blive tilpasset i takt med den øvrige genåbning.
På den måde sikrede man sig, at det også ville være muligt at opfylde det øgede mobilitetsbehov, som ville opstå i løbet af foråret og sommeren.
Selvom belægningen på dele af jernbanen nu øges, vil det af sundhedsmæssige hensyn fortsat være et krav at bære mundbind eller visir i bus, tog og metro samt på stationer og perroner.
Samtidig opfordres alle passagerer og ansatte på jernbanen til at huske at bruge håndsprit og holde god afstand.
Tak fordi I passer på hinanden.
Læs mere på Transportministeriets hjemmeside: Plads til flere i den kollektive transport (trm.dk)
Hold afstand: Banedanmark tænder for strømmen på vestjyske stationer
Banedanmark tænder for strømmen til to nye ladeanlæg i Vestjylland, der skal forsyne Danmarks første batteritog med strøm.
To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.