
-
Hvad gik projektet ud på?
Henover forår og sommer 2025 har Banedanmark fornyet og opgraderet den 67 kilomenter lange enkeltsporede strækning mellem Skjern og Holstebro. Sporkasse, sveller, ballast og skinner er blevet udskiftet og strækningen er samtidig blevet forberedt til de kommende batteritog, som er tungere end dieseltogene.
Ringkøbing, Ulfborg og Vemb Stationer har fået nye spor og ny sporgeometri, så trafikken kan foregå endnu smidigere. 16 overkørsler og tre perronovergange har fået nyt underlag, ligesom Banedanmark har benyttet spærringen til at løse en række andre opgaver. Lem Station er blevet ombygget med nye perroner, skinner, sveller og ballast. Derudover er der udført broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro.
-
Hvorfor var projektet vigtigt?
Fornyelsen blev gennemført, fordi sporet på strækningen var meget nedslidt. Arbejdet var en nødvendig del af det løbende vedligehold af strækningen og bidrager til en mere stabil togdrift, hvor der efter fornyelsen vil opstå færre fejl. Samtidig er sporets sporets bæreevne blevet opgraderet, så det er klar til de kommende batteritog, der er en del tungere end de konventionelle tog. -
Tak for tålmodigheden
Tak for tålmodigheden mens arbejdet er blevet udført.

Velkommen tilbage til en fornyet og opgraderet jernbane
Efter over fire måneders sporfornyelse og opgradering er den 67 km lange jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro nu åben igen.

Slutspurt mellem Skjern og Holstebro
Hør mere om det store anlægsarbejde på banen i den sidste intensive fase.

Megamaskine spiser skinner, sveller og skærver
RUS1000 er en avanceret frem-i-en løsning, der både renser og udskifter de gamle skærver, fjerner de udtjente sveller og lægger nye, samt skifter skinnerne i én og samme arbejdsgang.
Projektet i tal

Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj
I de kommende måneder arbejder Banedanmark på at udskifte fire sporskifter ved Snoghøj tæt på Fredericia. Arbejdet kan i perioder påvirke både tog- og motorvejstrafikken.

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning
Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre
Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.

Når vi arbejder i sporet
Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.
Læs mere om sporspærringer
Når vi åbner igen efter sporarbejde
Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed
Læs om hvad vi tjekker