Aktuelt

Sporfornyelse Skjern-Holstebro

I 2025 har Banedanmark fornyet og opgraderet strækningen mellem Skjern og Holstebro.

  • Hvad gik projektet ud på?

    Henover forår og sommer 2025 har Banedanmark fornyet og opgraderet den 67 kilomenter lange enkeltsporede strækning mellem Skjern og Holstebro. Sporkasse, sveller, ballast og skinner er blevet udskiftet og strækningen er samtidig blevet forberedt til de kommende batteritog, som er tungere end dieseltogene.

    Ringkøbing, Ulfborg og  Vemb Stationer har fået nye spor og ny sporgeometri, så trafikken kan foregå endnu smidigere. 16 overkørsler og tre perronovergange har fået nyt underlag, ligesom Banedanmark har benyttet spærringen til at løse en række andre opgaver. Lem Station er blevet ombygget med nye perroner, skinner, sveller og ballast. Derudover er der udført broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro.
  • Hvorfor var projektet vigtigt?

    Fornyelsen blev gennemført, fordi sporet på strækningen var meget nedslidt. Arbejdet var en nødvendig del af det løbende vedligehold af strækningen og bidrager til en mere stabil togdrift, hvor der efter fornyelsen vil opstå færre fejl. Samtidig er sporets sporets bæreevne blevet opgraderet, så det er klar til de kommende batteritog, der er en del tungere end de konventionelle tog.
  • Tak for tålmodigheden 

    Tak for tålmodigheden mens arbejdet er blevet udført.
Sporfornyelse Skjern-Holstebro

Velkommen tilbage til en fornyet og opgraderet jernbane

Efter over fire måneders sporfornyelse og opgradering er den 67 km lange jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro nu åben igen.

Skjern-Holstebro - arbejdstog

Slutspurt mellem Skjern og Holstebro

Hør mere om det store anlægsarbejde på banen i den sidste intensive fase.

RUS1000

Megamaskine spiser skinner, sveller og skærver

RUS1000 er en avanceret frem-i-en løsning, der både renser og udskifter de gamle skærver, fjerner de udtjente sveller og lægger nye, samt skifter skinnerne i én og samme arbejdsgang.

Projektet i billeder

Renovering af Lem Station

Projektet i tal

9 slidte sporskifter
er udskiftet, så der opstår færre fejl og togdriften bliver mere stabil.
19 overkørsler
er opgraderet med ny og bedre belægning.
22,5 tons
kan det nye spor bære. Det er fem tons mere end før, fordi batteritog er tungere end dieseltogene. 

Nyheder om Banedanmarks sporarbejder

Læs mere om vores sporarbejder

Sporarbejde på Nørreport

Når vi arbejder i sporet

Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.

Læs mere om sporspærringer
Banen i skumringstid

Når vi åbner igen efter sporarbejde

Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed

Læs om hvad vi tjekker