Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj

Jernbanen ved Snoghøj får i det kommende halve år en tiltrængt fornyelse, når Banedanmark udskifter fire sporskifter på den travle jyske hovedstrækning. Samtidig fornyes skinner, sveller og skærver før og efter sporskifterne, og der udføres arbejde på en bro over motorvejen.
Det er et omfattende og nødvendigt arbejde, som kommer til at løfte kvaliteten af sporene, siger projektleder Niels Tolstrup:
”De fire sporskifter ved Snoghøj er gamle, og risikoen for at de fejler og skaber forsinkelser bliver stadig større. Når vi er færdige, er jernbanen i bedre stand og klar til fremtidens togdrift. Det samme gælder fugtisoleringen på motorvejsbroen, som har overskredet den forventede levetid og trænger til at blive skiftet,” siger Niels Tolstrup.
Projektet kommer til at påvirke trafikken på både jernbanen og motorvejen. Mens arbejdet står på, vil det ene spor i perioder være spærret, så der kan køre tog i det andet spor. Der vil også være perioder, hvor begge spor er spærret, og her bliver der i stedet indsat togbusser. Desuden bliver motorvejen i perioder afspærret nogle timer om natten, mens der lægges plader ud og sættes afskærmning op mod motorvejen.
”Vi har tilrettelagt arbejdet, så vi forstyrrer så lidt som muligt, men vi kan ikke arbejde, uden at det kan mærkes af togpassagerer og bilister. Vi opfordrer togpassagerer til at planlægge deres rejse på Rejseplanen, mens bilister med fordel kan følge med på Trafikinfo.dk,” siger Niels Tolstrup.
Arbejdet ved Snoghøj gik i gang i februar og forventes at være færdigt i slutningen af august.
Banedanmark skal:
- Udskifte fire sporskifter ved Snoghøj
- Udskifte sporkasse, sveller og skinner i forlængelse af sporskifterne
- Udskiftning af fugtisolering på brodækket på motorvejsbro
- Forhøje på kanterne på begge sider af broen

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.

Underjordiske kabler skal sikre strøm til eltog nord for Limfjorden
Banedanmark fører et 450 meter langt rør under Limfjorden og trækker kabler for at forsyne det fremtidige kørestrømsanlæg nordpå.

Travl sjællandsk jernbanestrækning fornyes
I 2025-2026 fornyer Banedanmark strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde, så den travle strækning kommer i god form.