Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form

I hele uge 30 har Banedanmark lukket sporet for at forny jernbanen flere steder på tværs af landet. Fra i dag genoptages togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia på en jernbane, som nu er i bedre form.
Alt imens mange har holdt sommerferie, har der været godt travlt i sporene rundt om i landet.
Banedanmark er nemlig i fuld gang med at forny og hastighedsopgradere jernbanen flere steder på tværs af Jylland, Fyn og Sjælland. Derfor har der i hele uge 30 været lukket for togtrafik på strækningerne Slagelse-Fredericia og Roskilde-Ringsted, hvor passagererne i stedet måtte rejse med togbusser.
Men efter en intensiv uge kan der igen køre tog mellem Slagelse og Fredericia, og fra tirsdag den 1. august genoptages trafikken mellem Roskilde og Ringsted som planlagt.
”Denne sommer er helt speciel, fordi vi arbejder fem forskellige steder samtidig. Derfor har vi også nøje planlagt de store arbejder, som godt 1000 arbejdsfolk har arbejdet på i døgndrift. Nu står vi med nogle jernbanestrækninger, som er i langt bedre form, og det vil på sigt komme passagererne til gode i form af færre fejl og forsinkelser og højere hastigheder,” siger projektdirektør i Banedanmark, Kristian Fevejle Andersen.
Når de mange projekter i uge 30 nu er vel gennemført, skyldes det blandt andet et solidt samarbejde mellem Banedanmark og entreprenørerne.
”Vores entreprenører har udført et enormt stykke arbejde på kort tid, og samarbejdet har været godt. Dette i kombination med forbedring af Banedanmarks styring af projekterne er de væsentlige grunde til, at vi har kunnet udnytte uge 30 til at komme i mål med nogle meget omfattende og komplekse projekter,” siger Kristian Fevejle Andersen.
Gevinst på både kort og lang sigt
Når jernbanen fornyes, betyder det, at slidte skinner, sporskifter og sveller på strækningerne udskiftes. Nogle steder renoveres underbygningen, som er fundamentet under jernbanen, og afvandingssystemerne, der sørger for at regnvand ikke underminerer banen, bliver renoveret.
Fornyelsesarbejdet betyder, at der i fremtiden vil opstå færre fejl i spor og sporskifter og dermed større driftssikkerhed på banen. Desuden vil de rejsende opleve mindre støj og øget komfort.
Samtidig betyder sporfornyelsesarbejderne, at jernbanen er klar til fremtiden, hvor de nye eltog kan køre hurtigere, tættere og smartere til gavn for de rejsende.
Arbejdet fortsætter frem til september
Efter uge 30 er en stor del af arbejderne veloverstået, men Banedanmark fortsætter med at forny sporene flere steder i landet frem til september, hvorfor der i perioder vil være reduceret trafik.
Det anbefales derfor at holde sig løbende opdateret på Rejseplanen. Det er muligt at finde mere information om sommerens togtrafik på DSB’s hjemmeside.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.