Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

I disse år udskifter Banedanmark de gamle udslidte signaler langs jernbanen, som er den største enkeltstående årsag til forsinkelser. På S-banen blev den sidste strækning udrullet med det nye system i 2022, og den kører nu som en af de bedste bybaner i verden med en punktlighed på knap 97 procent. I Vestdanmark er adskillige strækninger blevet udrullet, og arbejdet i Jylland forventes at være færdigt i 2027.
I Østdanmark har der dog været udfordringer med fremdriften, hvilket har forsinket udrulningen på nogle strækninger. Samtidig er der kommet en række nye, store infrastrukturprojekter til, som har skullet indpasses i planen, herunder Femerntunnellen, Ny Bane over Vestfyn og Kapacitetsudvidelse ved Ringsted. Derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom udarbejdet en ny udrulningsplan. Det forventes nu, at signalprogrammet er endeligt afsluttet på alle statslige strækninger i 2033.
Udrulningsplan for det nye signalsystem
På denne side kan du se udrulningsplanen for det nye signalsystem på fjernbanen.Ét samlet system
Det nye signalsystem integrerer for eksempel tog, overkørsler, spor og trafikstyring i ét samlet system. Det betyder blandt andet, at de gamle sikringsanlæg og signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivførerens computerskærm i førerhuset, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafikstyring. Det vil på sigt betyde mere effektiv trafikstyring, færre forsinkelser og mulighed for flere tog på jernbanen.
Digitale signaler på fjernbanen
Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.
Læs mere om ERTMS
Digitale signaler på S-banen
Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.
Læs mere om signalsystemetNu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.