Status på arbejdet med sporskifter på Nykøbing Falster St

Tekniske problemer med sporskifter på Nykøbing Falster St. har givet ændringer i togdriften. Banedanmark har nu etableret en midlertidig teknisk løsning, der gør det muligt at afvikle den normale køreplan til og fra Nykøbing Falster.
Som led i opgraderingen af Nykøbing Falster Station er mange af stationens gamle sporskifter blevet udskiftet med nye. Da sporskifterne blev taget i brug i begyndelsen af december, opstod der imidlertid tekniske problemer med nogle af de centrale sporskifter på stationen.
Siden har Banedanmarks teknikere arbejdet intensivt på at løse problemet, og Banedanmark forventer nu, at en midlertidig teknisk løsning vil være klar fra mandag d. 17. januar 2022, hvor det igen vil være muligt at afvikle den fulde køreplan på Nykøbing Falster Station. DSB går nu i gang med at planlægge opstart af fuld trafik og vil selv melde nærmere ud herom.
Passagererne på Lollandsbanen skal endvidere være opmærksomme på, at ændring af ankomstspor på Nykøbing Falster St. kan give udfordringer ved skift til tog mod København. Det skyldes, at det desværre ikke er teknisk muligt at lade Lokaltogs tog ankomme på modsatte side af samme ø-perron, som toget mod København afgår fra, sådan som det normalt er tilfældet.
Banedanmark opfordrer fortsat togpassagerer til og fra Nykøbing St. til at planlægge rejsen på Rejseplanen. Det er desuden en god idé at holde sig opdateret på DSB’s og Lokaltogs hjemmesider.
Rent teknisk består et sporskifte dels af jerndelene, og dels af sporskiftedrevet, der er den motor, der sætter sporet i den rigtige retning.
Både installationen af jerndelene og drevene i sporskifterne på Nykøbing Falster St. er godkendte, men når de to godkendte delelementer skal arbejde sammen, så mangler der nogle millimeter for, at sporskiftet kommer inden for den såkaldte tolerance, der angiver, hvor tæt sporskiftet skal lukke.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro
Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor.

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.