Jernbanen mellem Aarhus - Aalborg - Hjørring er blevet fornyet og fremtidssikret fra foråret frem til efteråret 2024. Spor og sporskifter er blevet fornyet på flere stationer, der er bygget et nyt ekstraspor syd for Hjørring Station og en ny perron på Brønderslev Station. Ombygningen har været meget synlig i Aalborg og Langå, hvor sporlayoutet er ændret, så sporene ligger optimalt og hastigheden gennem Langå Station kan øges. På Aalborg Station er der etableret 37 nye sporskifter, ligesom to broer er ombygget for at gøre plads til kørestrømsanlægget, så fremtidens eltog kan køre helt til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn. Endelig er der i Skørping og Arden udskiftet henholdsvis sporskifter, spor og sporkasse.
Banedanmark har også udskiftet signalsystemet, så jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn nu kører på det nye, digitale signalsystem, hvilket reducerer antallet af signalfejl og giver flere punktlige tog, lige arbejdet med at elektrificere jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn er i fuld gang.
FAKTA
Hjørring
• Bygget 700 meter nyt ekstraspor til forøgelse af kapaciteten i Nordjylland
• Sporfornyelse på Hjørring Station
Brønderslev
• Bygget ny 130 meter lang perron, der er 55 cm høj, hvilket giver optimale forhold for passagererne
Aalborg
• Ombygget syv km spor og syv km ny sporkasse
• Etableret 37 nye sporskifter
Arden
Udskiftet 180 meter spor og sporkasse ved Arden Station
Skørping
• Udskiftet syv sporskifter
Langå
• Bygget to nye ø-perroner
• Forbedret sporlayoutet og opgraderet hastigheden gennem stationen
• Revet kommandopost, perrontunnel, værkstedsbygninger og perrontag ned