Skinnefræseren er taget på vinter- og forårsturné på jyske og fynske togstrækninger
Togdriften kan godt slide på skinnerne. Derfor sørger skinnefræseren i de næste måneder for at holde jyske og fynske spor i god form og fjerne eventuelle revner i skinnerne. Samtidig bliver de overskydende tons jern, som fræses af, genanvendt. Banedanmark arbejder dagligt med at vedligeholde den danske jernbane for at sikre en behagelig, rettidig og sikker togdrift.
En vigtig del af vedligeholdelsesarbejdet er blandt andet at sørge for, at skinnerne, som hver dag bliver brugt af over 3000 tog, står skarpt og har så få revner som muligt.
Og her kommer skinnefræseren ind i billedet. Dette særlige slibetog vil fra starten af februar og indtil slutningen af marts køre på jyske og fynske togstrækninger og sørge for at sporene er i god stand.
Overskydende jernspåner genanvendes
Banedanmark benytter sig af en række forskellige slibetog, når det kommer til at holde skinnenettet i god form.
Helt konkret bruger skinnefræseren hvirvelstrøm og ultralyd til at lokalisere både ydre og indre revner i skinnerne. Togets fræsehjul fjerner de eventuelle revner og reducerer på den måde risikoen for skinnebrud.
Fræsearbejdet resulterer som regel i store mængder overskydende jern. Som en del af Banedanmarks fokus på bæredygtighed bliver der derfor sørget for, at disse metalrester ikke går til spilde.
”Normalt vil toget behøve 1-3 passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt,” siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.
Se også: Sådan bygger Banedanmark fremtidens bæredygtige bane
Fræser skinnerne i nattetimerne
I løbet af februar vil skinnefræseren bruge nætterne på at vedligeholde skinnerne på flere jyske strækninger. I marts måned vil slibetoget bevæge sig mod Fyn.
Og skinnefræseren kører netop om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort til næste tur.
”I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten,” siger Pernille Skovrup.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
Læs mere om skinnefræserens aktuelle køreplaner.
Fakta om skinnefræseren
- Fræsetoget er knap 44 meter langt
- Det vejer 155 ton med fræsespånerne
- Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side
- Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner
- Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt – helt ned til 600 meter i timen
For yderligere informationer kontakt Banedanmark Presse på tlf. 82341313 eller mail presse@bane.dk.
Gul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted
Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.