Nye digitale øjne skal overvåge jernbanen

Klimaforandringerne er tiltagende, og skybrud og storme rammer Danmark hyppigere og hyppigere. Men med en ny teknologi får Banedanmark fremover en række digitale øjne til at overvåge jernbanen.
Der er helt konkret tale om digitale sensorer, som Banedanmark monterer og installerer på jernbanen. Tiltaget er et vigtigt led i klimasikringen af banen.
”Sikkerheden på jernbanen er helt afgørende, og derfor skal vi også være klar til at håndtere de udfordringer, som mere ekstremt vejr giver. Med de mange nye sensorer langs banen er vi bedre forberedt, når skybrud og storme rammer, og Banedanmark kan tage de vigtige og nødvendige forholdsregler med det samme, når vejret er vildt,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Det er cirka 1.200 sensorer, der fremover skal fungere, som banens sladrehanke. Sensorerne sender realtidsdata, hvilket styrker Banedanmarks mulighed for at navigere og handle, når banen bliver ramt af store mængder regn.
”Det er vigtigt, at vi klimasikrer jernbanen, og med den nye teknologi har vi bedre mulighed for at overvåge jernbanen digitalt og tilpasse driften, når uvejr rammer jernbanen. Tidligere var lokomotivførerne vores eneste øjne og ører ude på skinnerne, men med sensorerne kan vi informere lokomotivførerne om forholdende, når de kører ind på områder, hvor det regner kraftigt,” siger Lene Bøgebjerg Bøgvad, klimatilpasningsleder i Banedanmark.
Fokus på sikkerhed
Sensorernes placering er nøje udvalgt på baggrund af dataanalyser, der peger på de steder, hvor der er størst risiko for, at store mængder regn kan udfordre driften af jernbanen.
De steder, som kan være kritiske, er blandt andet der, hvor vand krydser jernbanen, eller hvor der er en form for badekarseffekt, fordi vand kan hobe sig op i sporet.
”Via sensorerne modtager vi lokale informationer, når vandstanden i de ledninger, der har til formål at føre vandet væk, overstiger det tilladte niveau. Sensorerne gør det dermed muligt for os at håndtere sikkerheden lokalt på et mere oplyst grundlag, fordi vi kan informere trafikken om de observerede forhold, og de vil så kunne tage en rettidig beslutning om den fortsatte togtrafik i det pågældende område,” siger Lene Bøgebjerg Bøgvad.
Banedanmark monterer og installerer løbende de 1.200 sensorer fra foråret 2025.
Indtil sensorerne er fuldt installeret på jernbanen, retter Banedanmark sig efter vejrmeldinger fra DMI som hidtil.
Læs mere om, hvordan Banedanmark klimasikrer jernbanen her: Klimatilpasning | Banedanmark.
Fakta
- Antal sensorer på Fyn: ca. 150
- Antal sensorer på den jyske hovedstrækning: ca. 650
- Antal sensorer på Sjælland: ca. 400

Nye digitale øjne skal overvåge jernbanen
Banedanmark installerer sensorer, der forbedrer overvågningen af jernbanen. Det skal styrke håndteringen af togdriften i ekstremt vejr.

Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark
Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland.

Ny dæmning på 100 meter ved Funder er nu bygget færdig
Det store arbejde med at udbedre en dæmning ved Funder er færdigt en uge før tid. Det betyder, at togpassagererne igen kan rejse på strækningen mellem Engesvang og Silkeborg.

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.