Ny aftale skal forebygge slagsmål om ekstraarbejde

Banedanmark og Dansk Infrastruktur vil med en ny aftale sikre rene linjer, når der er ekstraarbejder i et anlægsprojekt.

Banedanmark og organisationen Dansk Infrastruktur har på baggrund af et tillidsbaseret samarbejde udarbejdet en ny vejledning, som skal sikre rene linjer, når der er ekstraarbejder i et anlægsprojekt.

Det er ingen hemmelighed, at bygge- og anlægsprojekter tit ender i meget lange ”slåskampe” om skyld og ansvar for forsinkelser og ekstraarbejder. Således viser en undersøgelse fra Dansk Industri tydeligt, at tilliden mellem bygherre og entreprenør ofte er meget lille, og det kan bidrage til et dårligt arbejdsmiljø.

Men Dansk Infrastruktur, som er en del af Dansk Industri, og Banedanmark vil en anden vej. Det skal være slut med opslidende processer, når der er ekstraarbejder i forbindelse med anlægsprojekter på jernbanen. Derfor har repræsentanter for medlemmerne af Dansk Infrastruktur sammen med Banedanmark lavet en arbejdsgruppe til at finde løsninger på de svære problemstillinger.

”Bølgerne gik højt på de første møder, da vi startede for mere end et år siden, for der var mange forhold, hvor vi startede i hvert vores hjørne. Men vi var fast besluttet på at tale os igennem de svære emner og se, om vi kunne finde fælles fodslag. Vi skal fremover i fællesskab betragte en kontrakt som en samarbejdsaftale og ikke en krigserklæring,” siger Kurt Hansen medlem af arbejdsgruppen og til daglig projektkoordinator i JORTON.

Jimmy Volke, byggechef i Banedanmark, tilføjer:

”Vi lykkedes i vores samarbejde, fordi vi havde tillid til, at vi alle ville en bedre løsning. Så selvom der var langt mellem os til at starte med, så blev vi i ”konflikten” og fandt den gode løsning. Faktisk har processen været så god, at vi allerede har en række yderligere temaer, som vi skal have taget på.”

Aftalen mellem Banedanmark og Dansk Infrastruktur lægger nogle klare rammer for, hvordan parterne skal håndtere ekstrakrav, forsinkelser, løbende udbetalinger mv. Aftalen beskriver blandt andet, hvordan krav i forbindelse med ekstraarbejder skal dokumenteres så det bliver nemmere at få klarhed over ansvar, økonomiske konsekvenser og eventuelle forsinkelser.

”Et godt samarbejde mellem entreprenør og bygherre er altafgørende for et projekts succes – særligt når det er svært. Med aftalen har vi en fast og gensidigt forpligtende proces baseret på dialog. For det er dialogen, som skaber det gode samarbejde og samtidig giver det markant bedre arbejdsmiljø for alle,” siger anlægsdirektør i Banedanmark Peter Jonasson.

Organisationen Dansk Infrastruktur, som repræsenterer entreprenørerne, ser frem til klare retningslinjer i forbindelse med ekstraarbejder:

”Den udarbejdede vejledning giver klare retningslinjer for, hvordan processen for gennemførsel og afregning af ekstraarbejder gennemføres. Det vil frigive tid til at fokusere på produktionen til gavn for alle involverede og skabe større trivsel på projekterne. Det har vi brug for, så vi kan tiltrække og fastholde medarbejdere i branchen,” siger formand for interessegruppen for jernbaneentreprenører og administrerende direktør i Aarsleff Rail A/S, Thomas Mollerup.

Vejledningen er en uddybning af de processer for ekstraarbejder, som findes i byggeriets regler AB18.

Som udgangspunkt gælder vejledningen for både fag-, hoved- og totalentrepriser. Når Banedanmark indgår kontrakt med en entreprenør, forpligter begge parter sig til at implementere vejledningen og gennemgå den på opstartsmøder, så der er forventningsafstemt, før arbejdet går i gang.

Aftalen om ekstraarbejder mellem Banedanmark og Dansk Industri er den første af sin slags, og ud fra erfaringer skal vejledningen evalueres i efteråret 2025.

Læs vejledning til god praksis for dokumentation af krav og ekstraarbejder.