Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

De store gule maskiner vender nu tilbage til strækningen mellem Roskilde og Ringsted for at udføre den sidste etape af det store fornyelsesarbejde på den travle pendlerstrækning mellem Roskilde og Ringsted.
Sporet mellem Roskilde og Ringsted er en meget travl strækning, og derfor trænger det til at blive fornyet og frisket op. Arbejdet består i at udskifte skinner, sveller og ballast, og fornyelsen vil give en mere behagelig rejse, ligesom der fremover vil opstå færre fejl i spor og sporskifter.
- På en almindelig uge kører der tæt på 900 tog på strækningen, og det slider selvfølgelig på skinnerne. Fornyelsen er en nødvendig del af det løbende vedligehold af strækningen, og det er den sidste planlagte etape, vi nu tager hul på. Når vi er færdige, kan de rejsende glæde sig til et friskt spor og en mere stabil rejse, siger Martin Haselbach, der er sektionschef i Banedanmark.
Projektet med at forny denne strækning af banen har været i gang i flere etaper siden 2022. Når Banedanmark igen rykker ind på strækningen, vil det kunne mærkes af både rejsende og naboer.
- Der vil være arbejde både om dagen og om natten i perioden, ligesom der vil være tung trafik til og fra arbejdspladser på strækningen. Togtrafikken opretholdes i størstedelen af projektperioden i ét spor ad gangen, og det betyder, at der vil lyde høje advarselslyde til vores folk i sporet, når der kommer tog. Det er nødvendigt for deres sikkerhed, men det kan altså også høres af naboer, siger Martin Haselbach.
Banedanmarks arbejder på strækningen vil påvirke togtrafikken fra slutningen af september og frem til begyndelsen af december. Rejsende opfordres til at holde sig orienteret på Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne.
I korte perioder vil det være nødvendigt at totalspærre banen. Derfor kører der ingen tog på strækningen fra 8.-10. november samt 21.-24. november 2025.
Fakta om projektet
Banedanmark skal:
- Ombygge 7,6 km spor
- Justere 30,5 km spor
- Rense ballast på 4,6 km banestrækning
- Udskifte 5,4 km sporkasse

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.