Byt minder for skinner til åbent hus

Den 22. juni afholder Banedanmark åbent hus på den historiske ombygning af jernbanen i Aarhus.

Gensyn, farvelkys, udrejser og hjemkomster. Perronerne i Aarhus har i mere end 100 år uden tvivl lagt skinner til utallige minder. 

Minderne består, men de gamle perroner, spor og signaler bliver lige nu udskiftet, så Aarhus er klar til fremtidens togdrift - og til mange flere nye minder. Den 22. juni kan alle komme og høre om projektet, hvor Banedanmark frem mod udgangen af 2026 gør klar til, at der kan køre moderne eltog på strækningen. 

”Det er et omfattende arbejde, vi er gået i gang med i Aarhus, og det er et vildt spændende projekt, som jeg glæder mig til at vise frem til aarhusianerne. Jeg håber også, at det vil give en forståelse for, at vi i en periode er nødt til at forstyrre trafikken og naboer,” siger projektchef Helle Thambo.

Et minde for en skinne
Ved arrangementet kan man aflevere et minde om jernbanen i Aarhus og bytte det til et nummereret stykke af en af de gamle skinner. Derudover er der skattejagt for børnene, og man kan komme med på en guidet rundvisning ved byggeriet og se, hvor langt arbejdet er nået. Arkæologer fra Moesgaard Museum vil desuden være til stede og fortælle om de fortidslevn, som ofte dukker op i forbindelse med jernbaneprojekter, og som arkæologerne også leder efter under projektet i Aarhus.

”Projektet er historisk, fordi vi på én gang fornyer spor og perroner, elektrificerer og udskifter de gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem. Det er et farvel til den gamle jernbane, som erstattes af fremtidens jernbane. Derfor vil vi gerne høre om de minder og øjeblikke, som passagererne har taget med sig fra jernbanen,” siger Helle Thambo.

Det sker den 22. juni: 

  • Fremtidens jernbane: Medarbejdere fra Banedanmark fortæller om projektet. Du kan komme med på en guidet rundtur med kig til byggepladsen.
  • Moesgaard Museum: Moesgård Museum fortæller om pladsen under Aarhus Hovedbanegård og den jomfruelige jord under skinnerne, som de snart skal undersøge. Arkæologerne viser ting, som de tidligere har fundet på byggepladser i området.
  • Bane-detektiverne på sporet af byggeriet: Tag på en skattejagt i vandre- og ankomsthallen, hvor I bliver klogere på den nye jernbane i Aarhus.
  • Del et minde og få en skinne: 200 nummererede skinnestykker fra Aarhus Hovedbanegård uddeles til de bedste minder om jernbanen. Så gå i tanke-gemmerne og medbring dit bedste minde fra jernbanen i Aarhus.
  • Forplejning: Vi uddeler is til alle, der gennemfører en aktivitet til arrangementet.
  • Tid: kl. 13.00 – 17.00
  • Sted: Vandre- og ankomsthallen på Hovedbanegården i Aarhus, (Benyt DSB indgangen).

Om Aarhus H projektet:

  • Arbejdet strækker sig fra april 2025 til udgangen af 2026, og er delt ind i flere delprojekter, der gennemføres samtidigt. Det sker for at gennemføre projektet på kortest mulige tid, mens togdriften i videst mulige udstrækning opretholdes.
  • Ombygningen er den sidste brik i elektrificeringen af jernbanen på strækningen mellem København og Aalborg.
  • En elektrificeret jernbane med nye digitale signalsystemer vil sikre både kortere rejsetid, øget komfort, bedre trafikinformation, mere fleksibel afvikling af trafikken og dermed flere tog til tiden. Jernbanen vil efter byggeriet være et endnu grønnere og miljøvenligt transportvalg, der reducerer støjniveauet, forbedrer miljøet og naturen langs banen til gavn for alle naboer.
  • Elektrificeringen forudsætter, at Banedanmark trækker kørestrøm til og fra Aarhus Hovedbanegård.
  • Banedanmark gennemfører sporfornyelse, hastighedsopgraderinger og udruller et nyt digitalt signalsystem på strækningen, så trafikken til og fra Aarhus kan gennemføres endnu mere fleksibelt i fremtiden.
  • Alle passagerperroner på banegården bliver desuden forlænget, og giver dermed plads til længere tog med større siddepladskapacitet.    
Aarhus H
Aktuelt

Aarhus H: Ombygning

Perroner og spor ved og på Aarhus Hovedbanegård skal fornyes og renoveres. Samtidig skal strækningerne til og fra sporfornyes, hastighedsopgraderes, elektrificeres og have nye signaler. 

Læs om projektet

Seneste nyt fra Banedanmark