Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød

Strækningen mellem Svanemøllen og Hillerød er en af S-banens mest travle med flere hundrede tog i døgnet. Det slider på skinnerne. Derfor holder Banedanmark sporene ved lige med løbende udbedring af slid og skader.
”Arbejdet er nødvendigt for at sikre, at den travle S-bane er i god form. Vi skal blandt andet udskifte næsten 10 kilometer skinner og 2.000 sveller, så strækningen også i fremtiden kan håndtere de hundredvis af daglige tog. Mens arbejdet står på, gør vi, hvad vi kan for at mindske generne for naboer og pendlere,” siger projektchef Malene Friis Aagaard.
Ændringer i togtrafikken
Arbejdet er tilrettelagt, så der fortsat kan køre tog på strækningen det meste af tiden, men Banedanmark har brug for at arbejde i begge spor fra den 2. maj til 1. juni og igen fra den 20. juni til 11. juli.
Derfor indsætter DSB Togbusser og tilbyder også kompensation til pendlerne. Informationschef i DSB, Tony Bispeskov, siger:
”Under sporarbejdet i maj erstatter DSB S-togene med Togbusser – både på langs og på tværs af Hillerødbanen. Jeg opfordrer pendlerne til at tjekke Rejseplanen for at se, hvad der er hurtigst og lettest. For nogle af kunderne på strækningen vil det være hurtigere at tage Togbusserne på tværs – eksempelvis fra Hillerød til Værløse – og så fortsætte med S-togene ad Farumbanen ind mod København,” siger Tony Bispeskov.
Læs mere om sporfornyelsen mellem Svanemøllen og Hillerød her: Svanemøllen-Hillerød: Sporfornyelse | Banedanmark.
Man kan læse mere om kompensation, Pendlerkort og Ungdomskort på DSB’s hjemmeside: Sporfornyelse 2025 - København - Hillerød.
Faktaboks
Strækningen, Banedanmark fornyer, er en af de travleste banestrækninger i Danmark. Mellem Svanemøllen og Hellerup kører der omkring 550 af de røde S-tog tog i døgnet, og en stor del af dem fortsætter nordpå til Holte og Hillerød.
Banedanmarks arbejde på strækningen indebærer, at vi:
- udskifter 33 sporskifter blandt andet på Hellerup Station, Gentofte Station, Holte Station og Allerød Station
- renser ballast på dele af strækningen
- udskifter cirka 10 kilometer skinner og 2.000 sveller
- udskifter 69 køreledningsmaster og 2.000 meter køreledning
- renoverer disse fire broer på strækningen:
o broen over Dronninggårds Allé i Holte
o broen over Helsingørmotorvejen i Gentofte
o broen, der fører Hillerødbanen over Klampenborgbanen ved Bernstorffsvej i Hellerup
o broen over Ermelundsvej i Gentofte.

Sporombygningen i Vestjylland fortsætter på Ringkøbing Station
I maj og juni ombygger Banedanmark spor 1 og spor 2 på Ringkøbing Station. Med nye spor og sporskifter bliver stationen klar til fremtidens klimavenlige batteritog.

Sammen fejrede vi vores allesammens Lillebæltsbro
I lørdags blev de danske broers “Grand Old Lady” fejret med en stor fødselsdagsfest. I 90 år har Lillebæltsbroen nemlig bundet Danmark sammen og sikret, at mere end 70.000 tog med passagerer og gods årligt har kunnet passere bæltet og nå hurtigt frem til deres destinationer.

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.