Sådan kører togene
I Banedanmark måler vi punktlighed på 2:59 minutter.
Vi måler på punktlige ankomster inden for 2:59 minutter og vægter for passagerer. Det vil sige, at et tog i myldretiden med mange passagerer vægter mere end en afgang med færre passagerer i ydertimerne. Punktligheden bliver mere påvirket, hvis et myldretidstog, fyldt med passagerer, bliver forsinket, end hvis der alene måles på togets ankomst.
Tog aflyst mindre end 72 timer før afgang tæller som forsinket.
Når vi måler punktligheden, er der fire forskellige parametre:
- Målemetoden: I Dannark måler vi fortrinsvis efter, hvor mange passagerer, der ankommer til tiden.
- Registreringspunkter: Registreringen kan ente foregå løbende undervejs på udvalgte stationer eller udelukkende på endestationen. I modsætning til i mange andre lande anvender Danmark løbende registreringer, hvilket er det skrappeste krav.
- Forsinkelseskriterier: I Danmark er grænsen tre minutter. Ankommer et tog tre minutter eller senere i forhold til køreplanen, er det forsinket.
- Aflysningskriterier: I Danmark anvender vi kriteriet med 72 timer, så hvis et tog aflyses senere end 72 timer før afgang, påvirker det punktligheden negativt
På alle fire områder bruger Danmark de mest ambitiøse kriterier.
Målsætning
Banedanmark har målsætninger for kunde- og togpunktligheden for de forskellige jernbanevirksomheder. På punktlighedssiderne kan du se både punktlighedsmålene og se, hvor punktligt togene rent faktisk har kørt,
Du kan se punktligheden for togene på daglig basis herunder, derudover så bliver punktligheden opgjort hver måned, hvilket du også kan finde her.
Punktlighedstallene kan også downlades som Excel-fil
Vi har i øjeblikket problemer med visningen af punktlighedstallene. Vi arbejder på at løse sagen.