Når banen lægger arm med Kong Vinter
Banedanmark forbereder sig altid på vintervejret, så passagererne kan komme så godt frem som muligt. Men indimellem viser Kong Vinter sine tænder, og så rykker Banedanmark i sporet.
Indimellem overtrumfer vejrguderne selv de bedste planer og spiller banen et puds med sne og blæst.
Det skete fx i onsdags, hvor tungt snefald fik træer til at vælte på stribe, togtrafikken blev indstillet på flere strækninger i Nordjylland og seje Banedanmark-kolleger fik travlt med at komme i sporet.
Når der er optræk til heftigt snevejr, rykker Banedanmarks beredskab sammen i bussen.
”I Banedanmark følger vi altid DMI’s vejrprognoser nøje, og når der er optræk til voldsomt snevejr, så sørger vi for, at der står mandskab parat til at rydde sporene for væltede træer og sne,” siger Claus Bendix Christiansen, sektionschef i Banedanmarks Trafikdivision.
Forud for en snestorm er trafiktårnene i tæt dialog med de gode kolleger med motorsavene, ligesom trafikken nøje koordineres med jernbanevirksomhederne efter vejrforholdene.
Og skulle uheldet være ude, så rykker Banedanmark ud i sporene, så togene hurtigst muligt igen kan køre.
”I Banedanmark er vi glade for, at vi har så mange af hverdagens helte med på holdet, der i blæst, sne og slud sørger for, at togene kan komme ud. Banedrift er en udendørssport – det kan ikke være anderledes – og vi er heldige, at gode kolleger står på spring til at sørge for, at trafikken flyder”.
Kæmpemaskinen Anne pakker skærver i Banegraven
Mens regnen siler ned over Aarhus, summer banegraven af liv. Under Bruuns Bro og i stationssporene tager fremtidens jernbane form - blandt andet med hjælp fra 170 ton tunge Anne.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.