Fredericia-Padborg: Snart i mål

Fra og med december er strækningen mellem Fredericia og Padborg sporfornyet. Passagererne kan se frem til flere tog til tiden.

I Fredericia er der relativt store smil hos projektleder Niels Tolstrup Rasmussen: ”Vi ibrugtager den sidste strækning mellem Vojens/Rødekro den 2. december, så det er lige efter planen”.

Første etape af den store sporfornyelse mellem Fredericia og Padborg blev færdig sidste år. Snart er anden og sidste etape også afsluttet. Her er der sporfornyet i tre stadier: Fredericia-Taulov, Vamdrup-Lunderskov og Vojens-Rødekro. Mange steder er der skiftet slidte sveller og renset skærver. Andre steder er der også skiftet skinner og skærver eller renoveret kantbjælker på broer. Det har været den store tur.

 

”Dänische Maschine”

I disse dage er der travlhed omkring Rødekro. Den store gule sporombygningsmaskine er i gang. I dag er den tysk, men den har faktisk været dansk. Det bekræfter en af de tyske medarbejdere, da han pludselig peger på maskinen og smilende siger: ” Dänische Maschine”. Det var nemlig DSB, der engang i 70’erne fik den udviklet til at lægge nye sveller under skinnerne. Først løfter den skinnerne, så fjerner den de gamle sveller, lægger de nye sveller og sænker skinner ned på plads igen. Maskinen gnaver sig støt gennem landskabet mod Rødekro med 200-250 meter i timen.

Plads til både pakker og passagerer
Passagerne kan både se frem til en mere driftssikker bane og flere tog til tiden. Risikoen for hastighedsnedsættelser på grund af sporets tilstand er nemlig mindre på en sporfornyet bane. Det er ikke kun passagererne, der ser frem til en sporfornyet bane - det gør godstrafikken også. Strækningen Fredericia-Padborg er en del af den europæiske banegodskorridor, der løber mellem Nord- og Sydeuropa.

Slutspurt i Rødekro

Det er et meget stort projekt, der snart kan afsluttes, og det er da også noget af det, den erfarne projektleder Niels Tolstrup Rasmussen vil huske det for.

”Baneverdenen er kompleks at være udførende i. Der er ikke mange entreprenører, der har maskinerne til at håndtere de her store projekter” fortæller Niels Tolstrup Rasmussen.

Når den ”danske” maskine har nået Rødekro og er færdig med at løfte skinner og skifte sveller ud, skal den sidste gule maskine til. Den skal justere sporene og banke ballasten godt på plads. Og så er Fredericia-Padborg helt i mål.

 

SPOROMBYGNINGSMASKINEN:

  • Sporombygningsmaskinen er 800 meter lang.
  • Maskinen er udviklet af DSB i 70’erne, men er i dag tysk.
  • Der skal et fast hold af ca. 20 medarbejdere til at betjene den store maskine.


FAKTA
”Fredericia og Padborg” er sporfornyet på delstrækninger mellem:

  • Fredericia-Taulov
  • Kolding-Lunderskov
  • Lunderskov-Vamdrup
  • Vojens-Rødekro
  • Rødekro-Tinglev

Se billeder fra sporfornyelsen mellem Fredericia og Padborg

Seneste nyt fra Banedanmark