Banedanmark klar med ny klimaplan

Jernbanen er en grøn og klimavenlig transportform, som spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling og som kan være med til at nedsætte CO2-udslippet til atmosfæren. Med den nye klimaplan sætter Banedanmark mål og rammer for sin CO2-reduktion frem imod år 2030.Målet med Banedanmarks klimaplan er at reducere CO2-udledning med 20-30 % frem mod 2030, i forhold til CO2-udledningen i 2019.
Den nye klimaplan identificerer både den CO2-udledning, som Banedanmark direkte eller indirekte har indflydelse på, herunder Banedanmarks egen anvendelse af fossile brændsler, udledning fra forbrug af varme og elektricitet og underleverandørers CO2-udledning.
Klimaplanen peger på en række virkemidler, som kan bidrage til en reduktion af CO2-udledning i Banedanmark:
- Energieffektivisering og anvendelse
- Materialeoptimering og dimensionering
- Materialevalg og substitution
- Transport, maskiner og konstruktion
- Bortskaffelse, affald og genanvendelse
- Samlede CO2-reduktioner
Du kan læse klimaplanen via dette link.
Fakta:
- Banedanmark arbejder i overensstemmelse med regeringens mål om et klimaneutralt samfund senest i 2050 og en grøn omstilling af transportsektoren.
- Klimaloven forpligter Danmark til en samlet 70 %-reduktion i CO2-udledningen i 2030 ift. 1990.
- Over de næste ti år vil Banedanmark reducere sin CO2-udledning med 20-30 procent.

Nye spor klar mellem Skjern og Holstebro
Banedanmark har fornyet og opgraderet jernbanen mellem Skjern og Holstebro, og banen er klar til at tage imod passagererne igen.

Fortidsminder udskyder perronfornyelse
Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.

EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Sporfornyelse påvirker trafikken på travl strækning
Banedanmark fornyer sporene mellem Høje Taastrup og Roskilde, og det kan desværre mærkes på den travle strækning.