Banedanmark klar med ny klimaplan
Jernbanen er en grøn og klimavenlig transportform, som spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling og som kan være med til at nedsætte CO2-udslippet til atmosfæren. Med den nye klimaplan sætter Banedanmark mål og rammer for sin CO2-reduktion frem imod år 2030.Målet med Banedanmarks klimaplan er at reducere CO2-udledning med 20-30 % frem mod 2030, i forhold til CO2-udledningen i 2019.
Den nye klimaplan identificerer både den CO2-udledning, som Banedanmark direkte eller indirekte har indflydelse på, herunder Banedanmarks egen anvendelse af fossile brændsler, udledning fra forbrug af varme og elektricitet og underleverandørers CO2-udledning.
Klimaplanen peger på en række virkemidler, som kan bidrage til en reduktion af CO2-udledning i Banedanmark:
- Energieffektivisering og anvendelse
- Materialeoptimering og dimensionering
- Materialevalg og substitution
- Transport, maskiner og konstruktion
- Bortskaffelse, affald og genanvendelse
- Samlede CO2-reduktioner
Du kan læse klimaplanen via dette link.
Fakta:
- Banedanmark arbejder i overensstemmelse med regeringens mål om et klimaneutralt samfund senest i 2050 og en grøn omstilling af transportsektoren.
- Klimaloven forpligter Danmark til en samlet 70 %-reduktion i CO2-udledningen i 2030 ift. 1990.
- Over de næste ti år vil Banedanmark reducere sin CO2-udledning med 20-30 procent.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Sønderjysk drejeskive fylder 100 år
Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.