Erfa-udveksling om mega-projekter med Bane NOR

Aktivitetsniveauet er højt på jernbaneområdet i Norge, hvor mange store projekter er i den tidlige fase. Banedanmark indviede Den nye bane København-Ringsted i maj, og erfaringerne fra projektet stod i høj kurs, da Bane NOR deltog på erfaringsudveksling hos Banedanmark i Danmark.

Strategisk Indkøb og Erstatning var vært, da en større gruppe projektdirektører og kontraktchefer fra Bane NOR, Banedanmarks norske pendant, besøgte Banedanmark for at høre om vores erfaringer med den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted. De tolv gæster repræsenterede fire større projekter i det østnorske samt et stort jernbaneprojekt på idéstadiet – et 10 km langt dobbeltspor i tunnel under Oslo, som forventes at stå klart i 2035. ”Det har stor værdi at komme ud og lære af hinanden, så jeg er glad for, at vi her i Banedanmark kan inspirere vores branchekollegaer i Bane NOR”, udtaler Cathrine Carøe fra Strategisk Indkøb og Erstatning.

Det gode samarbejde med leverandører er nøglen til succes
Projektdirektør Jette Aagaard øste af sine foreløbige erfaringer med at styre store komplekse projekter, og om hvordan man overholder tid og budget. Efter ni år på København-Ringsted havde hun masser af erfaringer og læringspunkter til det spørgelystne jernbanefolk. Da mange af de norske kontrakter for anlægsarbejder er totalentrepriser, var dette emne det primære omdrejningspunkt.

Inden København-Ringsted havde Banedanmark få erfaringer med denne type udbud, så det første, projektet gjorde tilbage i 2011/12, var at tage markedet i ed og have en god dialog med leverandørerne omkring de kommende opgaver, de såkaldte Tender Packages (TP’er).

Udbuddene blev kørt med forhandling, og som noget nyt stillede Banedanmark krav til brug af 3D-modeller i projekteringen, hvilket entreprenørerne skulle bevise ved eksempler i tilbuddene. Det vigtigste af alt var at komme i mål med projektet og nå milepælene undervejs. Her var blandt andet det gode samarbejde mellem bygherre og entreprenør – både på byggepladsen og i styregrupperne et afgørende parameter for succesopnåelse.

Den nye bane København-Ringsted er i fuld gang med evalueringen af projektet, og gæsterne fra Bane NOR fik et indblik i processen bag evalueringen.

Mere inspiration
Øvrige punkter på programmet var kontraktstyring i Banedanmark, økonomistyring i København-Ringsted samt ekspropriationer. Dagen i Carsten Niebuhrs Gade blev afsluttet med et besøg i DIGI LAB, hvor Gita Mohshizadeh fortalte om Banedanmarks pionerfærd med krav om 3D-modellering i TP’erne på København-Ringsted over udbredelsen af 3D i resten af Banedanmark til BIM-området, hvor Banedanmark samarbejder med Vejdirektoratet på nationalt plan (BIM Infra) og med nordiske infrastrukturforvaltere som Bane NOR i et nordisk BIM-samarbejde for veje og jernbaner.

 

Besøg på Køge Nord station
Om eftermiddagen stod en togtur til Køge Nord Station på programmet, hvor projektleder Bjørn Lykke Jensen fortalte nordmændene om byggeriet og arkitekturen bag den spektakulære station som gangbro.

 

Projektdirektør Jette Aagaard med Bane NOR

Early learnings Kbh-R