
I perioden 2021-2022 gennemførte Banedanmark et større fornyelsesprojekt på Danmarks travleste jernbanestrækning mellem København og Høje Taastrup.
Projektet omfattede blandt andet fornyelse af skinner, sveller, sporkasse, sporskifter samt drænarbejder og kørestrømsarbejder.
Sporfornyelserne betyder, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. Udover øget komfort og større driftssikkerhed er sporfornyelsesprojekterne også en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.
København – Høje-Taastrup i tal
- 31 nye sporskifter
- Ca. 4,5 km nye skinner/sveller
- 12 km ny sporkasse
- Ca. 18 km ballastrensning
- Ca. 65.000 m3 nye skærver (ballast)
- Ca. 14 km fornyet drænsystem (afvanding)Kørelednings- og sikringsarbejder

I perioden 2021-2022 gennemførte Banedanmark et større fornyelsesprojekt på Danmarks travleste jernbanestrækning mellem København og Høje Taastrup.
Projektet omfattede blandt andet fornyelse af skinner, sveller, sporkasse, sporskifter samt drænarbejder og kørestrømsarbejder.
Sporfornyelserne betyder, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. Udover øget komfort og større driftssikkerhed er sporfornyelsesprojekterne også en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.
København – Høje-Taastrup i tal
- 31 nye sporskifter
- Ca. 4,5 km nye skinner/sveller
- 12 km ny sporkasse
- Ca. 18 km ballastrensning
- Ca. 65.000 m3 nye skærver (ballast)
- Ca. 14 km fornyet drænsystem (afvanding)Kørelednings- og sikringsarbejder

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Kong Frederik IX's bro
Kong Frederik den IX’s bro over Guldborg Sund på Nykøbing Falster er en klapbro, hvor der kører biler og tog. Hidtil har der kun været ét jernbanespor, men netop nu udvider Banedanmark broen, så der bliver plads til et ekstra spor.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.